14 juni 2011 Østmarka – Puttåsen

14 juni

Fra Haraløkka på grus til Nøklevann og opp forbi Lutvangen til blå sti der

jeg tar til høyre. Klyver opp skrenten, passerer Kroktjern og ut på Haukåsveien.

Denne følger jeg opp forbi branntårnet og fortsetter på sti videre til Lauvtjern.

Tar sti rett frem i krysset og til Puttåsen som med sine 363 moh er nr 9

blant de høyeste toppene i Østmarka.

 

               
                        Puttåsen 363 moh, nr 9

 

Det var ingen utsikt fra toppen, men flott alikevel med furuskog og fast underlag. Jeg

har ikke tidligere vært på denne kanten av marka og nyter opplevelsen av nye områder. Stia

går så nedover og jeg følger skilt mot Grønlia. Tar igjen en kar som er på tur med bikja og han

skvetter til i det jeg kommer. Han sier at det ikke er vanlig og treffe folk her omkring, og jeg

sier meg enig i det.

 

                 

                     over stokk og stei

 

Det går bratt nedover i skrentene, over stokk og stein og så flater løypa ut. Kommer så til

en åpen slette og får øye på Grønlihytta.

 

              
                Grønlihytta

 

Fra Grønlihytta følger jeg blå sti mot Lut og Lutvann. Passerer et myrområdet hvor det var

nokså blødt men ellers ok.

 


Multemyra mellom Grønlia og Lut

 

                    
                            
Vanskelig å ikke bli bløt på bena

 

Etter en litt kronglete nedstigning kommer jeg til Lut og Lutvann. Her følger jeg

grusvei til Fagerholt og så blå sti over Fageråsen langs Lutvann.

 


Lutvann mot nord, skimter Romsås i bakgrunnen

 

Jeg tar av en sti til høyre og kommer frem til lysløypa ved Rundtjern. Tar til venstre og

følger denne til Nøklevann, opp Korketrekkeren, forbi Ulsrud og så tilbake til Haraløkka. En

flott tur i områder jeg tidligere ikke hadde vært.

 

Ca 16,2 km, 2 t 8 min

 

flere bilder fra samme tur

 

                       
                             på klopper mot Lauvtjern

 

                 
                                           

                                   hvor kom denne ifra?

 

                               
                                   utsikt mot Lindeberg og Furuset


        

                       

                                         Lutvann sett fra Lut

          

  langs Lutvann


                                 
                                     
                                               utsikt fra Fageråsen

 




Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top