Vestmarka; Stovivann – Jordbru – Kattås….

21 august 2015. Trim i arb.tiden. Fra Sandvika følger jeg Sandvikselva ett stykke før jeg fortsetter langs Slependveien og Gml.Tanumvei. Det er varmt og mindre varmt blir det ikke da jeg fortsetter oppover langs Tanumveien forbi Tanum skole til neste veikryss. Etter at de verste stigningene er unnagjort flater det ut og det går greit videre. Fra Vestmarkveien tar jeg neste til høyre inn Sopelimekroken. Denne går innover “Tanumplatået” forbi Bjerketun og Sopelimekroken. Utsikten er flott og jeg nyter turen videre.


Sopelimekroken – mot Nedre og Øvre Ringi gård

Jeg tar til venstre i neste kryss og fra Nedre-og Øvre Ringi gård, følger jeg sti under noen kraftledninger før jeg igjen er på grusvei. Denne følger jeg mot Butterud gård, men tar så en sti til høyre rundt gården og videre nedover Butterudveien ett stykke, før jeg svinger til venstre og følger sti/turvei til Ståvi. Underveis er jeg nær å tråkke på en Buorm ? faktisk den eneste ormen jeg har sett i sommer.


Butterudveien

Fra Gml.Jahrenvei ved Nedre Horni gård, tar jeg sti ned og delvis rundt Stovivann før jeg fortsetter på ny turvei (lysløype) langs Jorbruveien og opp til Jorbru. Det er nokså bratt og jeg gikk det meste av veien.


Stovivann, sett fra nord mot syd

Fra Jordbru går det lysløyper i flere retninger, men jeg velger å følge Løype nr. 990 Jordbru-Kattås.


fra Jordbru mot Kattås – Løype nr 990 (Skiforeningen)

Underlaget er for det meste bark, men det er helt ok nå som den er tør og straks etter er jeg ved Kattås. Her i fra, følger jeg Vestmarkveien til Tanum skole og så tilbake til Skattens hus i Sandvika samme vei som jeg kom. En fin tur i flotte omgivelser.

Ca 19,8 km

1:59

#vestmarka #mosjon #trening #friluftsliv #løpetur

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top