Østmarka; Ødegården – Gullsmeden – Bestemoråsen…

27 desember 2014. Etter å ha vurdert skitur eller en tur med joggesko, valgte jeg til slutt en tur med joggesko. Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga. Her treffer jeg Jan R. som kom “humpende” på krykker. Han forteller at det etter forholdene står bra til og at han tross krykkene, bare måtte være ute. God bedring og god jul sa jeg, før jeg fortsatte opp bakken til Løkka og hestehagen.


Løkka – hestehagen ved Rustadsaga

Jeg fortsatte så videre innover på brøytet vei forbi Ødegården og Høyås til Gullsmeden.


Ødegården


Gullsmeden – tidligere serveringssted til 1951. Men revet pga at Elvåga er drikkevannskilde. Navnet skal stamme fra gullsmed Biering som en gang eide plassen. Stedet er historisk, da det skal være besøkt av Karl XII`s soldater under svenskekongens innfall i Norge i 1716. Det skal ha vært trefninger bak berget. Fakta: Skiforeningens løypebok 1981.

Fra Gullsmeden følger jeg rød løype et stykke, før jeg tar blå sti videre langsmed Nord-Elvåga på vestsiden. Underlaget var tross litt snø, helt ok og det gikk greit å ta seg frem. Med minus 6-8 og sol, var det bare å nyte stillheten. Vel over Bestemoråsen, fortsetter jeg nå i Deli-løypa der den kom innpå blå sti. Jeg fortsetter å følge rød løype og dette til tross, er det frosset over myrene og det går greit videre nedover. Litt føre gamlestua ved Mariholtet, krysser rød løype blå sti, og denne følger jeg opp til veikryss ved Haukåsveien.  Her tar jeg til venstre og fortsetter så i lysløypa mot Hestehullet og Sleppa.


Lav sol over Slettfjellet og Hestehullet

Ved Sleppa tar jeg til høyre mot Sarabråten og her hilser jeg på to kolleger før jeg setter kursen ned bakken til Nøklevann og videre. Jeg går opp korketrekkeren og straks etter er jeg ved Ulsrud. Med lav sol imot, ble motivene fine,og jeg tok derfor noen bilder før jeg satte kursen over vannet og tilbake til Haraløkka hvor jeg avslutter med stigningsløp. En herlig tur i Østmarka.


Østmarksetra sett fra Ulsrudvannet

ca 11,9 km  (1361,8 km i 2014)

1:28

#østmarka #mosjon #løpetur #friluftsliv

Flere bilder samme tur:


På blå sti over Bestemoråsen


solnedgang over Ulsrud


over isen på Ulsrud


skøyte is på Ulsrud

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

2 thoughts on “Østmarka; Ødegården – Gullsmeden – Bestemoråsen…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top