Østmarka; Klokkerud og Setertjern…..

15 september 2014. Etter å ha vært på langweekend til Bergen hvor vi denne gang reiste med NSB (se bilder Her ), var det godt å kunne ta seg en tur med joggesko i Østmarka igjen. Siden det nærmer seg Oslo Maraton var planen i dag å ta en lengre tur langs landevei, men med fint vær og lite nedbør den siste tiden, ble det til at jeg valgte Østmarka. Fra Haraløkka på grus og litt forbi Ødegården så rød-blå sti videre opp til skogsvei ved Ødegårdsmosen. Følger denne veien til Langvannsbekken og her tar jeg blå sti videre over Sotåsen. Tar til venstre i neste kryss og så til høyre. Følger så rød løype videre forbi Smørhullet og Klokkerudmyra, til grusvei ved Klokkerud. Underlaget var bra hele veien og jeg ble ikke bløt på bena tross rød løype.

 
Klokkerudmyra, en myr langs løypa mellom Smørhullet og Klokkerud. Klokkerud er et veikryss/løypekryss nordvest for Sandbakken. Tisdligere stall (Klokkerudstallen) og varmestue for skogsarbeidere. En liten brakke står fortsatt igjen, men smuldres med tidens tann….  (Fakta: Østmarka fra A til Å)

Fra Klokkerud følger jeg grusvei ned til p-plassen og bort til Setertjernet. Her tar jeg til høyre inn Antons vei som går langs vannet og bort til Februa.


Antons vei langs Setertjern


Setertjern sett fra Antons vei mot Frambu

Rett føre brua er uhellet ute da jeg snubler i “ingenting”, og stuper i grusen. Litt forvirra og lettet over at det kun ble skrubbsår, fikk Jeg skyllet av det verste både på kne og albuen, før jeg fortsatte over brua og videre langs Hanåveien til Enebakkveien. Her tar jeg så til høyre. På vei ned til Klemetsrud, hilser Jan H. i det han ruller forbi. Jeg følger gangvei videre til Dal/Brenna og så langs Gml.Vintervei til Skulleruddumpa og Sagdammen. Her går jeg opp skråningen til Skullerudbakken og fortsetter så forbi Skullerud st. og langs Genereralen til Rustadsaga.


Skullerud t-bane st.

Går opp “skolebakken” forbi Nøklevann skole til Bølerlia som jeg følger tilbake til Haraløkka. Avslutter med stigningsløp opp siste bakken og så hjem. En flott tur i Østmarka på sti og langs landevei, tross noen skrubbsår.

Ca  20,2  km

2:08

#østmarka #landevei #mosjon #trening #stiløping 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top