Østmarka; Haraløkka – Vannverket – Rundvann – Smalvann…..

12 november 2021. Fra Haraløkka tok jeg Bølerlia til Nøklevann skole og ned skolebakken til Rustadsaga. Tar deretter Generalen videre et stykke før jeg fortsetter på grusvei til Skullerud Idrettspark.

 

Over Ljanselva ved Skullerud Idrettspark (gml: foto)

 

Her krysser jeg Ljanselva og går opp bakken til Vannverket før jeg tar Flyktningeruta videre til Rundvann og Smalvann. Det er litt sleipt underlag enkelte steder, men ellers ok.

 

Rundvann i Østmarka ligger vest for Østmarkskapellet. Navn etter formen, i likhet nabovannene Smalvann og Langvann. Vannet er blant de få vannene uten tilsig fra fra andre kilder, men får derimot nytt vann fra et oppkomme midt i vannet. Detter er grunnen til at vannet kan ha langt høyere temperatur enn andre vann i området. Vannet ble, i likhet med Smalvann, rotenonbehandlet en gang på 1970-tallet av OFA, med formål å rendyrke det som ørretvann. Vannene, Rundvann og Smalvann, er i dag nokså unike i Østmarkasammenheng, ved at de ikke rommer andre fiskeslag enn ørret.

 

 

Smalvann i Østmarka ligger like øst for Østmarkskapellet. Detter er det øverste vannet i vassdraget som ender i Vannsjø ved Moss. Bamsebo, hytta øst for vannet, eies av Oslo Røde Kors hjelpekorps. I den trange dalen øst for vannet hadde Milorgområde 13130 våpenlager under krigen. Til ei hule her ble det fraktet store mengder våpen og utstyr fra Oslo. 100 ulike våpen, mest maskinpistoler, samt ammunisjon, sprengstoff og hjemmelagede håndgranater var lagret her og på et par andre steder. 
I den blåmerkede stien østover fra Smalvann, er et tydelig minne om Friluftsklubbens innsats på 1920-tallet. I forbindelse med merking og skilting av sin første løype, laget de trappetrinn i stein, nå med kjetting som rekkverk, nedover den bratte lia ved Smalvann.

 

Jeg løper en runde rundt både Rundvann og Smalvann før jeg forlater Flyktningeruta og tar umerket sti ned til skogsvei ved Trollvann. Jeg svinger til venstre og straks etter er jeg tilbake i Flyktningeruta.

 

Flyktningeruta fra Trollvann mot stikryss ved Milorghula.

 

Jeg følger denne et stykke, men tar så til høyre i neste stikryss. Her følger jeg også deler av «Hodelyktløpet» til sti- og løype kryss. Tenkte å ta til venstre opp steinbakken og ned Lauvdalen, men valgte i stede å ta Blåbærstien. En umerket sti på åskammen mellom Gudbrandsdalen og Kruggmyra til Ødegården. En sti som er blitt en favoritt.

 

Blåbærstien fra Gudbrandsdalen i Østmarka (gml: foto)
Cuidrobakken, en del av den gamle Plankeveien vest for Ødegårdsmåsan. 

 

Jeg løper forsiktig ned Cudriobakken (mye stein) før jeg fortsetter i rød løype da uhellet er ute. Jeg snubler i noe og stuper fremover, tar delvis salto før jeg lander på rompa i bekken. Litt fortumlet over hva som skjedde, kommer jeg meg opp igjen og konstaterer at jeg er uskadet. Det surkler i skoene når jeg løper videre, men det er helt greit. Bare glad for at det gikk bra denne gangen også.

Fra Ødegården tar jeg grusvei til Trekanten og videre tilbake til Haraløkka via Rustadsaga. Heldigvis gikk det bra, men en tå er blitt blå.

Ca 13,3 km

1:51

Tekst til bilder: Østmarka fra A til Å

Se tur på Strava HER:

Mer om Flyktningeruta HER;

Flere bilder fra samme tur;

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top