Follotrimmen 8.løp – Hvitsten

3 september 2014. Så var tiden inne for å avslutte Follotrimmen for denne gang. Løp 8 som er det siste for året, går i flotte Hvitsten og omegn. Jeg har ikke tidligere vært her, så jeg gledet meg nå til å se Hvitsten. Og allerede på vei ned fra p-plassen, dukker det opp flere kulturminner som jeg overlater til Hvitsten-Vel å si noe mer om.


se link til Hvitsten – Vel her:   Hvitsten 

Jeg var ute i god tid også denne gangen, knipset bilder osv., før jeg beveget meg bort til sjøhuset og brygga. Her satte jeg igjen sekken og tok meg så en runde for oppvarming. Med sola på plass fra en skyfri himmel, så kunne ikke dette bli bedre.


start fra brygga ved sjøhuset

Det nærmet seg start og vi samlet oss ved sjøhuset. Her snakket jeg med Christoffer og da jeg spurte ham om han med få ord kunne si noe om løypa, tok det noen sekunder før han sa….den første km vil du huske…. og så gliste han. Vel vel tenkte jeg, det var jo litt av en advarsel. Vi sa så lykke til og var klare for start. Christoffer stilte seg opp foran mens jeg tok plass lengre bak.


Klar for start

Klokken 18.00 gikk starten og så var vi i gang. Godt advart som jeg var, tok jeg det svært rolig fra start. Det gikk imidlertid ikke lang tid før pulsen suste i været, og Christoffer hadde sine ord i behold. Vel over den første bakken og med en puls på vei ned, passerte vi på nedsiden av kirken og forbi en diger figur.


på nedsiden av kirken står denne karen og passer på…

Løypa tok så til høyre og rett opp en ny skrent før vi fortsatte inn i skogen på sti. Her var det både bratt og smalt og vi fulgte hverandre på en lang rekke. Deretter krysset vi Hvitstenveien ved Knutehull før vi fortsatte på grusvei og sti. Det gikk greit videre i et terreng som til forveksling ikke var så ulikt Østmarka, for her var det minst like kupert.

Ved  Ramme gaard kommer løypa ut av skogen og det går fint å øke farten. Med tanke på at det skulle være 6 km og at vi nylig hadde passert 4 km, var jeg forberedt på at det ville bli en ny sløyfe i skogen men, løypa fortsatte langs Ramme vei og straks etter stupte vi ned bakken og i mål.


ned bakke og i mål

Kikket raskt på klokka som viste 29:30 og5,3 km. Godt fornøyd med gjennomført løp ruslet jeg tilbake til sjøhuset og brygga. Her nyter jeg den god atmosfæren blant alle fornøyde Follotrmmere. Hilser også på Marcus som jeg slår av en prat med, før jeg pakker sammen. Jeg takker for meg og setter så kursen mot Hvirstenveien og p-plassen.


Marcus med sønn, henter premie  for sin deltakelse i Follotrimmen

Det var nesten litt vemodig at det nå var slutt for denne gang, men det kommer flere løp m.m., og før vi vet ord av det, så er vi i gang igjen. Jeg gleder meg:)

Stor takk til arrangør av Follotrimmen, og takk for i år.

Ca  5,3  km

29:30

For resultater m.m., Sportsmanden.no

Se tidligere løp her #follotrimmen

 

Flere bilder følger:


Fred Olsen

Aller mest er kanskje Hvitsten kjent for familien Olsen, skipsrederfamilien, som har bodd på stedet gjennom generasjoner. I dag er det Fred. Olsen som bor på familiestedet Nedre Lysedahl like opp for torget og badestranden.Kunstnerstedet Hvitsten har vært bosted og ferieparadis for Nicolai Wergeland, Edvard Munch, Th. Kittelsen, Christian Krogh, Hans Jæger og Lasson-døtrene Oda og Bokken. Theodor Kittelsen kjøpte seg hus i Hvitsten 1892 og hadde en meget produktiv periode mens han bodde her. Edvard Munch kjøpte eiendommen Ramme, nord for Hvitsten i 1911. Sigrid Undset har bodd i Hvitsten. Hun tok Emmerstadbukta noe lengere sør som modell for Hestviken i hennes roman “Olav Audunsøn i Hestviken”.

Fakta: Skiforeningen


mange takk for flott servering i alle løp

#follotrimmen #mosjon #løp #trening #kondisjon

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top