Østmarka; Nøklevann rundt inkl Fjellstadbakken, Rundtjern og Østmarksetra

9 juni 2014. Etter en herlig Pinse på hytta, var det minst like herlig å kunne snøre på seg joggesko for en tur rundt Nøklevann og litt til. I utgangspunktet skulle jeg denne gangen bare holde meg til grusveiene, men det skulle også bli noe sti løping.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka. Tok  til høyre mot Hullet og så til venstre opp bakken mot Fjellstad. Det var godt og varmt, men det gikk greit. Hadde bestemt meg for at jeg skulle løpe alle bakker denne gangen, og som tenkt, så gjort.

Fjellstadbakken

Vel oppe ved Fjellstad, ble det noen bilder av både bakken og dammen, før jeg fortsatte videre til Katismyr- og Aurtjern (Ørkytetjern). Her skulle jeg også ta et bilde, men fikk utfordret balansekunsten da jeg skulle over en trestamme som lå i myra. Lett var det ikke men, et bilde fikk jeg tatt, selv om det ikke var tjernet som kom i fokus.

Auretjern (Ørkytetjern)

Jeg fulgte veien videre forbi Bremsrud, Sleppa og Sarabråten til nord enden av Nøklevann. Her tar jeg til høyre og løper opp Rundtjernbakkene og frem til Rundtjern. Tok et bilde av det speilblanke vannet og fortsatte så videre på samme vei.

Rundtjern

Holdt til venstre i neste veikryss og skulle så videre mot Oppsal/Trasop, men valgte å ta en sti over kollen mellom Skøyenputten og Solbergvannet.

flott utsikt mot vest fra kollen

Utsikten fra denne kollen som går i nord syd retning, er formidabel tross sin lave høyde på ca240 m.o.h. I et sti kryss, der blå sti går både til venstre og høyre, velger jeg å fortsette på kollen rett frem. Stien er nå umerket og etter litt opp og ned, ender denne rett i en murvegg. Hmm, tenkte jeg, og lurte et øyeblikk på hva dette var, men skjønte at jeg var i nærheten av Østmarksetra og de bunkersene som ligger der. Jeg tok meg ned en skrent og her var det rester av flere bunkere, noen var også malt med grafitti.

Om det var pent eller ikke, kan sikkert diskuteres, men like greit at de ligger der de ligger, uten å være særlig synlig.

Østmarksetra

Jeg fulgte ett tråkk som førte forbi Østmarksetra og ut på vei. Denne tar jeg videre over p-plassen til grusvei som jeg følger ned til Ulsrud. Tar så en sti videre til grusbanen og avslutter med stigningsløp frem til bom ved p-plassen på Haraløkka. En flott tur rundt Nøklevann og noen nye opplevelser ved Østmarksetra.

Ca 11,7 km

1:21

#mosjon #løp #østmarka #tur

flere bilder fra samme tur:

Dammen ved Fjellstad

vet ikke om jeg hadde tatt sjansen, men fin utsikt er det helt sikkert