Stenfjellrunden 2014

           Stenfjellrunden 2014 – den 37 og mitt nr 7 

Jeg reiste tidlig ca kl 07.40 og underveis til Gåsbu, var jeg fornøyd med at temperaturen holdt seg stabil på minus 4-6 grader. Jeg ankom Gåsbu stadion ca 09.30 og ble anvist til en p-plass rett i nærheten av stadion. Gikk for å hente startnummer (918), ruslet så lit rundt før jeg returnerte tilbake til bilen. Det var fortsatt tidlig og lenge til start, så jeg nyttet tiden med å spise og drikke.


En drøy time før start var det fortsatt stille og rolig

Så var det skienes tur. Jeg hadde kvelden før gjort ferdig det meste, og nå var det bare å legge dagens festevoks. Med minus 8-10 på stadion, la jeg på blå ekstra (V40) og V30 lagvis. Gikk så for å teste skiene og synes at de virket ok, men var det trått. Hadde jeg benyttet en for myk glider (HF +1-5)? vel vel, det var lite å gjøre med dette nå.


Her testes ski m.m.

På vei tilbake til bilen, traff jeg Dennis og Kåre. Vi pratet litt om løpet osv., før vi ønsket hverandre god tur og lykke til.

Tiden gikk fort og det nærmet seg start. Første start var kl 11.00 for de som skulle gå 23 km, og kl 11.05 var det start for pulje 1 for hovedløpet 42,5 km. I og med at jeg skulle starte i pulje 5, den nest siste, tok jeg på skiene og gikk litt frem og tilbake. Hilste på Torfinn, Knut og noen til fra Rustad IL.

Pulje 1 gjorde seg klare for start og med ca 1 minutt igjen, stilte jeg meg opp for å ta bilder. Så gikk startskuddet og pulje 1 var i gang.


Fra starten i pulje 1


Pulje 1 på full fart ut fra stadion


Anders Mølmen Høst (foto: Stein Arne Negård) 

Anders Mølmen Høst, Lyn Ski/Team Centric, med start nummer 1, var første løper i mål og vinner av Stenfjellrunden 2014. Han kom i mål på 2.03.42,05.Astrid Ruud fra Hufserypene var beste dame med tiden 2:28:05

Ikke lenge etter var det klart for pulje 5 som skulle starte kl 11.25. Jeg hadde lagt skiene godt fremme, og var så klar for start.


Skiene på plass i pulje 5

Jeg var litt spent på hvordan dette ville gå og om grunnlaget var godt nok osv., men ville være fornøyd med en tid rundt 4 t + -. Om jeg hadde noen plan, så var det å holde følge med puljen så lenge som mulig.

Startskuddet gikk og vi var i gang. Noe kø i de første bakkene ut fra stadion ble det, men så løste det seg opp og det gikk greit videre.


Ut fra stadion og inn i den første bakken

Synes selv at jeg kom godt i gang, men i de lettere partiene fikk jeg klare indikasjoner på at skiene ikke gled like godt som for de rundt meg, og jeg fikk slite mer for å holde følge.


Dennis passerer 6 km

Etter ca 7,5 km når vi første drikkestasjon, og her tar jeg et beger med drikke, før det bærer videre. Jeg holder fortsatt delvis følge med puljen, men etter ca 9-10 km kommer det noen lange slake utforkjøringer. Her må jeg se at puljen forsvinner ut av syne og med det forsvant også noe av motivasjonen. Humøret var heller ikke på topp, men jeg gledet meg allikevel over at jeg var på skitur, så da løpets lengste sammenhengende bakke på 2,5 km var gått, steg humøret noe. Det gikk så greit videre frem til neste drikkestasjon og 18 km var nå unnagjort.

Det var litt vind i mot og det ble nokså slitsomt frem til den neste drikke/matstasjon som var på ca 24 km. Jeg tenkte på hva Stein en gang sa, om at det skulle være så fint på den andre siden av helvetet….osv.

Etter å ha spist både kjeks og banan samt to begre med drikke, føltes det bedre, og det gikk nå greit videre. Det hjalp å vite at det var halvgått og at det nå gikk mot slutten. Passerte et skilt om at det var 15 km igjen til mål.

Av de tre sporene som var hele veien, hadde jeg stort sett holdt meg til det høyre sporet, men ettersom andre passerte i midten, byttet jeg også spor. Wow tenkte jeg, plutselig gled skiene og jeg lurte et øyeblikk på hva som foregikk. At det kunne være så stor forskjell hadde jeg ikke trodd, humøret steg og det var bare en fryd å stake videre frem til neste drikkestasjon og 32 km. Her klemte jeg i meg en Gel som jeg skyllet ned med drikke.

Satte så avsted igjen, og glemt var nå alle de negative tankene. Jeg hadde ikke fulgt med på tiden underveis, men etter å ha tatt en rask titt på klokka, skjønte jeg at en tid i underkant av 4 timer var mulig.

Ved siste drikkestasjon etter 37 km, ble det nok et beger med drikke. Med friskt mot, gøyv jeg så løs på de siste bakkene i løypa, og med navnet mitt rungende over høytaleranlegget, staket jeg som best jeg kunne i mål. Ved målpassering hørte jeg at tiden ble 3:55:15, og jeg var fornøyd.

Tross problemer underveis, så er Stenfjellrunden et flott løpJ og hit kommer jeg helt sikkert igjen.


Stenfjellrunden 2014, takk for denne gang

Ca 42,5 km

  

            Alle resultater her:

            www.stenfjellrunden.no

            Se rapporter på Sportsmanden.no her

               flere bilder fra samme renn:

               #stenfjellrunden #mosjon #turrenn

              

              

              

              

               svaksynte Knut Vala fikk starte i pulje

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top