Sentrumsløpet 2013

Sentrumsløpet 2013

 

Med kone, 2 barn og meg selv tok vi t-banen fra Bøler kl 13.35 til National. Vi var tidlig ute jfr. start kl 15.00. Ruslet bort til Universitetsplassen og her var det mye folk. Været var bra, litt skarp luft, men ellers flotte løpsforhold  og dette kom nok til å bli en flott dag.

 

Gratulerer så mye til jubilanten BUL som er 100 år og som feirer dette med sitt 33 Sentrumsløp. Som det pleier, nær sagt.. så er det nok engang perfekte forhold.

 

Det var Lena og jeg som skulle delta mens kona og minste datter Nina, var tilskuere. Klokka gikk fort og det var tid for litt oppvarming. Vi tok farvel med Heidi og Nina, og satte så kursen opp mot slottet. Lena synes det var ok å vente i bakken mens jeg løp litt rundt i slottsparken. Her hilste jeg på Harald Ringen som var ute og varmet opp, før jeg gikk tilbake til Lena som stod og ventet. Vi gikk deretter ned fra Slottsplassen for å finne våre plasser i den andre enden av Karl Johan mot Østbanen. Jeg i pulje 4 og Lena i pulje 7.

 

Lena som er eldste datter, har ikke tidligere deltatt i noen løp og debuterer med årets Sentrumsløp. Ambisjonene var derfor å fullføre på en best mulig måte og aller helst ikke mer enn 1,5 time. Vi fant frem i folkehavet til våre respektive puljer, ønsket hverandre god tur, og så var vi klare for start.

 


Ca 9000 løpere til start.    Foto: Per Inge Østmoen

 

For egen del var ambisjonene å komme i mål på en tid under 50 min, og aller helst litt bedre enn i fjor der tiden ble 49.05. Jeg følte meg pigg for dagen og gledet meg til å komme igang. Mens vi stod å ventet på at klokka skulle bli 15 og at første pulje skulle starte, kjente jeg at det kom noen regndråper og tenkte for meg selv,..neeei ikke nå, og så kom det ingen flere dråper.

 

Vi hørte det smalt og første pulje var igang, deretter neste og neste igjen, og så var det vår tur. På nytt smalt det og først gikk det sakte, men så fortere og fortere. Om jeg hadde noen plan så måtte det være å holde følge med pulja, finne en bra rytme og ta det derifra. Passerte slottet og det gikk greit videre. Noe trengsel ble det men, det fikk man heller tåle. Jeg tenkte på Lena og håpet at hun også hadde kommet seg greit avsted.

 

Langs Frogner stadion løp jeg på gress i midten og det var behagelig. Passerte flere løpere fra samme pulje og var fornøyd med tingenes tilstand. Gjennom Frognerparken var det bare å følge på og straks etter passerte vi 4 km. Fortsatt kjentes det bra og jeg hadde fin flyt. Hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle følge med på tiden underveis, før passering 5 km. Siden jeg liker å løpe oppover, økte jeg farten opp Bygdøy Alle og ved passering 5 km viste klokka noe over 24 min. Jeg var fornøyd og tenkte at 48 min. kunne være mulig.

 

Passerte drikkestasjonen uten å ta drikke og fortsatte så videre nedover mot Rådhusplassen. Det gikk noe tyngre på vei ned til Rådhusplassen, men med mye folk langs løypa kviknet jeg til og det var moro å løpe. Synes jeg holdt god fart videre mot Stortinget og opp bakken langs trikkeskinnene der Heidi og Nina stod å heiet. Jeg rakk å vinke i det jeg passerte og med fornyede krefter, så jeg frem til en runde rundt festningen.

 


I Bøler IF`s flotte farger, passerer jeg Stortinget.

          Foto: Nina S Mathiesen

 

Det gikk greit rundt festningen og deretter slakt oppover til Karl Johan. Her synes jeg det gikk bra og passerte flere løpere som nok merket kjøret. Vel over Egertorget og forbi Stortinget, var det bare siste biten igjen og jeg spurtet det jeg orket i mål.

 

Godt fornøyd med gjennomført løp og med en flott medalje om halsen, kikket jeg på klokka som viste 47.32. Med negativ splitt på 50 sek, ble det også en solid forbedring av pers.

 


Godt fornøyd med egen innsat og med flott medalje.

Foto: Heidi S Mathiesen

 

Etter litt mat og drikke samt skifte til noe tørt, gikk vi tilbake til målområdet for å se etter Lena. Vi håpet det gikk bra med henne og dersom hun skulle klare 1 t 30 min, var hun nå ikke langt unna….

 


Heidi og jeg speider etter Lena

Foto: Arvid Mathiesen

 

..og så dukker hun opp. Tydelig stolt og med et smil om munnen passerer hun i mål.

 


Lena i rosa trøye mot mål.

Foto: Heidi S Mathiesen

 

Et mål er nådd og en bragd er gjennomført på tiden 1 t 28 min. Gratulerer med fullført SentrumsløpJ

 


Lena med tommelen opp for egen innsats…Gratulerer

 

Godt fornøyde med en flott dag i Oslo by, satte vi så kursen hjem til Bøler.

 

Takk til BUL for en fin fin dag.

 

#sentrumsløpet #løp #mosjon #turogtrening #running 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1239

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top