Lørenskog Halvmaraton 2013

Så var dagen kommet for min debut på halvmaraton (21,1 km). Været som var nokså ufyselig denne morgenen med regn og blåst, skulle i følge yr.no bli bedre utover ettermiddagen. 

Jeg hadde gjort en avtale om kjøring med løps venn og kollega Nils Kristian (NK) som kom hele veien fra Sætre i Hurum. Litt føre klokken kl 13.00 var han utenfor og jeg tok plass i bilen. Straks etter parkerte vi ved hallen/skolen og gikk for å hente startnummer.


Etteranmelding/henting av startnummer

 

Det var fortsatt over en time til start og litt for tidlig med oppvarming, så vi satte oss i bilen for å spise osv,.

Slik ser det ut en time før start

Jeg kikket ned i startposen og mente å huske at jeg en gang tidligere hadde hatt dette startnummeret 576, men da i Grenaderløpet 2013.

Vi hadde bestemt oss for at vi skulle løpe i kort denne dagen, og det skulle senere vise seg at nettopp dette var lurt da sola kom frem og det ble varmt, men vinden gjorde det nokså surt før start.

I og med at jeg ikke tidligere har løpt halvmaraton, var passering i OM 2012 på 1:58, min eneste referanse. NK og jeg hadde til hensikt å starte forsiktig for så å finne en passende fart.


4 x 5 km + 1,1 km start/mål (21,1 km)

Siden løypa besto av en runde på 5 km, skulle det være mulig å følge med på rundetider underveis og med ca 26-27 min på runden, ville dette gi en ok sluttid på ca 1:52-1:55.

Det nærmet seg start og vi stilte oss opp. Her hilste jeg også på Ole Kristian fra Bøler IF. Med ønske om god tur osv., smalt startskuddet, og så var løpet i gang.


Rune Fenne stakk rett i tet på halvmaraton, og bak han fulgte en lang slangeav ca. 250 løpere. (Foto: Runar Gilberg)

Vi kom oss greit av gårde og med NK foran, fulgte jeg hakk i hel. Været var blitt bra og med ca 12-14 grader, må forholdene sies å være gode. På strekket mellom 1 km2,5 km fikk vi vinden midt i fleisen, men etter vending mot kirken ble det bra. Det ble her faktisk nokså varmt et øyeblikk da sola tittet frem. NK og jeg holdt godt følge og farten var ok. Vi fikk også følge av en jente som hang seg på og sammen fulgte vi hverandre ut på neste runde.

Første runde passerte vi på 25:31 og det gikk greit videre. Trond Inge som var ferdig med sitt løp for dagen, kom med oppmuntrende tilrop. Vi passerte drikkestasjonen og fortsatte i motvind bortover sletta. I enden av sletta tok jeg føringen og vi tok innpå noen foranløpende, som vi også passerte. Jeg synes det gikk greit og ble ivrig da vi stadig tok innpå noen av de foranliggende. Ved vending mot kirken for andre gang, kikket jeg meg bakover. Ble først litt overrasket av at NK ikke var rett der bak, men forsatte så ufortrødent videre da jeg nå hadde fin flyt. Det gikk greit opp sykehusbakken hvor jeg passerte flere løpere og det var behagelig med variasjon i løpesettet. På vei ned fra sykehuset og rett før ny runde, passerer Fenne i full fart. Jeg lurte et øyeblikk på om drev med samme idrett, for maken til fart han hadde. Rune Fenne ble totalvinner med tiden 1:08:37.

På vei ut for den tredje runden, blåser det ikke like mye som før og det føles bra. Jeg fortsetter denne runden delvis alene. Ved kirken får jeg nye tilrop fra Trond Inge som nå er løpende publikum.  I sykehusbakken øker jeg farten og passerer flere løpere som hadde fått det noe tyngre. Gikk greit videre og farten kjentes bra. På vei ned og ut for den siste runde, passerer Marit Haslie. Hun vinner dameklassen med tiden 1:24:12.

Vel i gang med siste runde og etter et beger med drikke, møter jeg igjen Trond Inge. Denne gangen motiverer tilropene og jeg forsøker å holde farten oppe. Av passeringstidene for andre og tredje runde som var på henholdsvis 25:14 og 25:04, øyner jeg en mulighet for å komme i mål på en tid under 1:50. Ved vending og på vei mot kirken for fjerde gang, kjenner jeg at det koster mer å holde farten oppe. Jeg tar igjen to karer som jeg henger meg på. Sammen holder vi følge et stykke, men så øker den ene farten og jeg har ingen sjanse til å holde følge.

Vi kom sammen inn i sykehusbakken og innen vi var oppe, hadde jeg fått et forsprang til han andre. Det gikk deretter greit ned til gangbrua og opp bakken til denne. Vel over brua, og med ca 200-300 m igjen, klarte jeg å øke farten for en slags spurt.

Etter å ha fått igjen pusten og noe å drikke, kikket jeg på klokka som viste 1:48:03. Dette var godt innefor målsetting og jeg var svært tilfreds med gjennomført løp. Med en siste runde på 25:40, hadde jeg en negativ splitt med ett sekund.

NK som nok merket Hytteplanmila fra forrige helg, hadde tatt det rolig og kom inn på tiden 1:53:57.

Ca 21,1 km

1:48:03

Se mer fra Lørenskog Halvmaraton på www.sportsmanden.no og her

#lørenskoghalvmaraton #løp #mosjon #turogtrening #sportsmanden

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top