Sørkedalsløpet 2012

4 september

 

        Sørkedalsløpet – 2012,… 3 og 11 km terrengløp.

 

Jeg reiste rett fra jobb og var tidlig på plass ved Sørkedalen IF`s klubbhus og fikk hentet startnummer. Nr 999.

 


Sørkedalen IF – klubbhuset. Mange i kø for avhenting av startnummer.

 

I det flotte været ruslet jeg litt rundt grusbanen hvor start og mål var. Hilste på en kjenning fra Ulsrudvannet rundt (UVR), Jon Fanavold. Spiste og drakk mens området rundt klubbhuset raskt ble fylt opp med deltakere til Sørkedalsløpet.

 


Været var flott og bedre kunne det ikke bli

 


Baker Hansen som var en av hovedsponsorene var på plass med ferske bakevarer og andre herligheter som vi skulle få etter løpet.

 

Nok en gang ble det ny rekord for Sørkedalsløpet, da det var påmeldt ca 1100 løpere fordelt på 3 og 11 km. Jeg har tidligere deltatt 1 gang, så jeg visste omtrent hva som ventet der ute i skogen osv.

 

Klokken nærmet seg 18.00 og siden det var mange til start, var det gjort klart båser/puljer med oppgitt tidsintervaller slik at man selv kunne velge plje etter forventet sluttid. Jeg fant en pulje med ca tid 60 – 65 min, og stilte meg der. Dette var i samsvar med tidligere resultat (65 min) samt etter ambisjoner for dagen. Siden jeg fortsatt var forkjølet, var planen i dag å ta det rolig fra start og så kjenne underveis hvordan det fungerer.

 

Klokken ble 18 og startskuddet (kanonskudd) smalt for 1 pulje som satte av sted. Neste pulje startet ca 2 min senere osv, og det tok ikke lang tid før vi var i gang alle sammen. Vi løp en runde på grusen før vi passerte matta og dermed var tiden i gang. Tok det rolig ut fra start og det ble noe kødannelse i skogen der vi kjempet om beste spor, får og slippe unna den værste søla. Etter ca 70-100 m, kom vi opp på bedre underlag og det gikk greit videre der vi løp på rekke og rad.

 

Vi krysset Sørkedalsveien, fortsatte på grusvei et stykke og så ut i terrenget. Passerte 2 km merket og det gikk nokså greit. Hadde funnet en bra rytme, pusten var ok og det fungerte bra. Med ett kjente jeg et stikk der bak (på skinka) og at det svei, jeg hadde fått et vepsestikk av alle ting. Vel vel…litt ubehagelig var det jo, men jeg fortsatt så videre. Kom så frem til grusvei (fra Elveli) hvor vi svinger til venstre, og videre forbi en bom.

 


Pipenhusveien etter ca 3 – 3,5 km

 

Vi fortsetter videre på samme vei som nå stiger jamt. Jeg liker at det stiger og passerer flere løpere på vei opp til der løypa tar av fra veien. Husker fra sist at det var vrient å passere løpere på stiene.

 

Underlaget på stiene varierte fra søle, leire og vann, og det var nokså sleipt, men det gikk greit og etter ca 6 km kom vi ut på grusvei og drikkestasjon. Her tok jeg et beger med saft og fortsatte så videre på sti.

 

Enkelte steder var det mye søle og leire så jeg fryktet et øyeblikk at skoene kunne bli sittende igjen i leira, men det gikk greit. Jeg tenkt at dette fort kunne være en litt mildere utgave av ?Råskinnet? men at det her ikke var like mye vann.

 

Ute av skogen og på grusvei, passerer vi Bergendahl gård og videre mot Skansebakken der vi krysser elva. Det var behagelig å løpe på grusveien. Jeg passerte flere underveis og synes det gikk bra.

 


Grusvei mellom Bergendahl og Skansebakken. Ca 8 – 9  km

 

Løypa fortsatte så opp en skrent og etter ca 100-150 m i skiløpa, tar vi grusvei tilbake mot Skansebakken. Her går løypa brått ut til høyre før p-plassen, ned en skrent og på det sleipe underlaget er det vanskelig å holde seg på bena. Vi krysser en bekk, klyver opp en skråning, og så bærer det videre på sleip sti.

 

Vi kommer så ut på samme grusvei som vi tidligere hadde kommet ned, og følger denne ca 200 m oppover før løypa igjen svinger inn i skogen. Nå er det ikke langt igjen til mål men den siste biten i skogen før grusbanen var ikke lett å løpe da man sank til over ankelen i gjørma og det ble vanskelig å holde seg på bena, men desto bedre var det å komme ned på grusen og spurte inn til mål.

 


Her kommer det flere løpere mot mål

 


…..og slik så skoene ut etter løpet

 

Etter noe varm mat og drikke, ruslet jeg langs veien tilbake til Sørkedalen skole der bilen sto parkert. Jeg var fornøyd med gjennomføringen av løpet og synes det hadde vært et kontrollert løp.

 


Tross forkjølelse og tung pust, ble tiden 1.06,13 og jeg var fornøyd:)

 

Ca 11 km

 

1:06:13

 

#sørkedalsløpet #løp #mosjon #trening #krokskogen

 

flere bilder fra samme tur:

 




 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top