30 november 2011 Søndre Kolsåstopp

        

30 november

Trim i arb.tiden. Siden været var så bra, var planen i dag å ta

seg opp på Kolsåstoppen. Hadde på forhånd funnet kart for raskeste

vei opp. Jeg passerte under jernbanen og fant RV 164 straks etter.

Denne skulle jeg følge et kort stykke og så videre opp mot

Bærum sykehus i Evjebakken til Brynsveien, men jeg bommet i et

veikryss (grunnet gravearbeid med sperringer) og fortsatte så langs

en vei forbi Løkkeåsen og videre mot Solberg på en gruset gang og turvei.

 

Jeg kunne skimte Kolsåstoppen mellom husene og skjønte at jeg nå var på

feil kurs. Jeg tok en stikkvei opp til Solbergveien, og denne fulgte jeg

tilbake et stykke, til RV 162 og Brynsveien. Jeg var nå på rett vei, og

passerte over Bærumsveien og fant Toppåsveien etter ca 50-100m.

 

           
            Krysser Bærumsveien og så Toppåsveien like etter.

 

Jeg fulgte Toppåsveien helt opp til p-plass ved bom. Her var det skiltet

blå sti til Søndre- og Nordre Kolsåstopp.

          
          Blå sti til Søndre og Nordre Kolsåstopp

 

Det gikk greit til å begynne med men brattere ble det etter hvert.

 

 
Her stiger det, rett til værs?.

 

 

 Utsiktspunkt like under toppen?.. mot Oslo

 


og så er man nesten på toppen

 

   
            Tårnet på toppen av Søndre Kolsåstopp

 

     
             Mot Lommedalen og Bærumsverk

 


Søndre Kolsåstopp

 

Etter å ha snakket med en kar som jeg fikk til å ta et bilde, satte jeg

kursen tilbake samme vei som jeg hadde kommet. Det var enklere å ta

seg nedover men det var svært glatte og sleipe steiner, så det gjalt å være

forsiktig.

 

Vel nede på p-plassen fulgte jeg så Toppåsveien nedover og passerte

en gammel bruovergang fra den gang da Kolsåsbanen gikk denne veien.

 


Her gikk Kolsåsbanen en gang i tiden

 

Jeg krysset Bærumsveien og fulgte Brynsveien forbi brannstasjonen og

sykehuset, fant Evjebakken ? Evjeveien som jeg tok videre nedover til

RV 164 og var straks fremme ved Skattens hus i Sandvika. En fantastisk

flott tur i nydelig vær. Utsikten fra toppen var helt fantastisk.

 

Ca 8,5 km, 1 t 45 min

 

Flere bilder samme tur:

 

               


      


 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top