Follotrimmen – ukens løype på Sofiemyr

10 juni 2021. Ikke bare skulle jeg ut til Frode på Sofiemyr for å hente ny løpetrøye, jakke og bukse med Team Sportsmanden, men da “ukens løype” i Follotrimmen var lagt til Sofiemyr skulle jeg slå to fluer i en smekk.

Da jeg ankom Sofiemyr hjemme hos Frode, var han klar for løpetur med meg i ukens løype. En løype som jeg kjenner godt fra før etter flere år med Follotrimmen. Frode som også har løpt løypa mange ganger, senest dagen før med andre kjente fra TS var selvsagt klar for ny tur da jeg spurte.

Siden jeg den siste tiden har slitt med en kranglete legg, var jeg litt spent på hvordan denne ville være underveis, men målet var uansett å løpe hele runden i ett. Tiden er i så måte ikke så viktig.

 

FT-Sofiemyr (gml: foto)

 

Vi løp rolig fram til p-plassen og steinen der Arvid pleier å stå når han sier klar ferdig gå. Og med ham i tankene satte vi av sted. Først over sletta og så videre langs Kongsveien. Du får bestemme farten sa Frode som etter hvert skulle bli både hare og løpende fotograf.

 

 

 

 

De tre første km. er lettløpte, men en skal ikke bli for ivrig for deretter kommer noen tøffe partier i lysløypa med ditto kneiker på rekke og rad før et roligere parti frem til Grytetjernet hvor det vanker flere stigninger. Ikke at de er så bratte, men like fult, seige.

 

(Foto: Frode Monsen/Sportsmanden.no)
På vei forbi Grytetjernet. (Foto: Frode Monsen/Sportsmanden.no)
Den siste biten langs Fløisbonnveien….. (Foto: Frode Monsen/Sportsmanden.no)

Om jeg ikke svever over brua så var det slik det føltes da jeg kom over denne og i mål. (Foto: Frode Monsen/Sportsmanden.no) 

Frode er som en bikkje, flyr litt foran og litt bak, tar noen bilder mens han oppmuntrer til å holde bena i gang. Vel ute av skogen er det bare den siste biten igjen. Men det er ikke helt flatt i Fløibonnsveien. Tvert i mot så stiger det slakt oppover til den siste kneika over Kongeveien før det bikker ned på den andre siden og i mål. Herlig, tenkte jeg og stanset klokka på 45:26 som var langt etter persen i løypa, men som like fult må bli for ny pers å regne ettersom jeg har rykket opp en klasse (hehe).

 

Fortjent pause etter å ha fullført “ukens løype” på Sofiemyr som også er Follotrommens lengste med sine 8 km.

 

Vi tar en pause i gresset etter løpet som gikk bedre enn fryktet, jfr leggen, og hjelper noen med å finne frem til starten av løype før vi løper rolig tilbake til Frode. Underveis treffer vi Arvid som kom løpende mot mål, men som allikevel hadde tid til en hyggelig prat.

 

I tillegg til at vi er navnebrødre så liker vi begge to Follotrimmen. (Foto: Frode Monsen/Sportsmanden.no)

 

Vi tar en afterrun hos Frode med saft, kaffe, boller og hyggelig prat før jeg satte kursen hjem til Haraløkka på Bøler.

Ca 8 km

45:26

Se mer om Follotrimmen på Sportsmanden HER:

Flere bilder følger;

 

En alltid like blid Frode Monsen etter fullført løp i FT-Sofiemyr. Se mer om Mr.Sportsmanden HER;
Frode og Arvid oppsummerer FT så langt i år.

(Foto: Frode Monsen/Sportsmanden.no)

 

….hvor var starten sa du

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top