Oslo Maraton 2012

22 september

       

       

                                    OSLO MARATON 2012.

 

Så var endelig dagen kommet da jeg skulle delta i Oslo Maraton for første gang. Har hatt denne dagen i bakhodet lenge og visste ikke om jeg skulle glede eller grue meg men mest av alt, var jeg spent på hvordan dette ville bli. Synes jeg var godt forberett og hadde Fredrikstad maraton friskt i minne fra i fjor høst.

 

Jeg reiste med t-bane til byen og ruslet bort til Kontraskjæret ved festningen for avlevering av sekk. Her var det stor kø og tiden gikk fort.

 


Sekker, bagger og lignende ble oppbevart i egne telt på Kontraskjæret

 

Traff Dennis og Trond Inge som ønsket lykke til og god tur, takk det samme,..svarte jeg. Tok så en tur innom toalettet og fant deretter min plass i startfeltet for pulje 2.

 


Kun få minutter til start

 

Pulje 1 startet kl 10.25 og kl 10.28 ble det vår tur.

 


Oslo Maraton er i gang

 

Starten gikk rolig og det var bare å finne sin plass i køen. Målet mitt for dagen var å fullføre på en best mulig måte og gjerne innefor 4 t 30 min. De første 3-4 km gikk i greit tempo og jeg synes jeg hadde en bra rytme, alt fungerte og det var bare å følge på.

 


Med 4:00 ballongen i sikte nærmet vi oss Skøyen

 

Fikk kontakt med en fartsholder fra Kondis som hadde en ballong og et skilt oppetter ryggen, med tiden 4:00. Jeg tenkte at jeg skulle ha kontakt med ham så lenge som mulig og så fikk jeg se hvordan det ville bli underveis.

Ved Skøyen krysset vi over veien og så gikk det videre langs Frognerstranda og frem til drikke/matstasjon på ca 5 km.

 

Fra Skøyen mot Frognerstranda

 

Her ble det et beger med vann og så fortsatte vi videre forbi Hjortneskaia, Philipstad, Aker brygge og ut på sjøsiden av Rådhuset.

 


Aker brygge. Trangt om plassen her på første runde

 


Rådhuset

 


festningen

 

Vi var mange som fulgte ballongen og foreløpig gikk det greit. Vi fortsatte så forbi festningen på sjøsiden, passerte Operaen og så utover mot Sjursøya der løypa vender. Været var ok, men surt her etter vending da vind og regn kom rett i fleisen. 

 


Mot Sjusøya og vending…

 


Etter vending.

 

Vi tok så av til høyre ved Operaen, over brua og videre mot Grønland og Grønlandsleiret. Det ble noen gater og kvartaler frem og tilbake før vi igjen krysset brua og så fortsatte vi videre mot Karl Johans gate.

 


Grønland

 

Ved Stortinget var det mange som hadde trosset været der de sto og heiet på kjente og ukjente. Artig at det sto navn på startnummeret da jeg flere ganger ble heiet på med navn.

 

Vi fulgte Stortingsgaten tilbake et stykke, tok til høyre og passerte skiltene 800m, 600m, 400m før vi kom til  Rådhusgaten der det gikk nedover mot rådhuset og passering halvveis. Jeg sjekket klokken som viste noe i underkant av 2 timer og jeg var fornøyd. Må innrømme at jeg nå da vi begynte på andre runden, begynte å kjenne det i bena men at det fortsatt gikk greit.

 

Ved passering av gangbru på Skøyen for andre gang og ca 25 km, forsvant ballongen ut i buskene for å slå lens. Jeg og to karer til ble dermed fartsholdere. Vi skiftet på den jobben frem til neste drikke/matstasjon og ca 26 km. Her benyttet jeg anledningen til å ta en gel, en halv banan og sportsdrikke. Fant igjen de jeg til nå hadde vært sammen med men, oppdaget at vi var blitt færre.

 

Vi passerte nok en gang over Rådhusplassen på sjøsiden og nærmet oss 30 km. Fikk noen oppmuntrende tilrop fra Ingrid Vaksvik der hun var ute og varmet opp for sin halvmaraton. Litt forbi Operaen og utover mot Sjusøya, passerer 4:00 ballongen. Han har en høyere fart og jeg kjente straks at jeg ikke kan være med i hans tempo. Jeg konsentrerer meg om å holde det i gang og er tilfreds med at jeg stadig tar igjen løpere.

 

I bakken opp på brua og videre mot Grønland, får jeg krampe bak i låret og må gå et stykke før jeg forsiktig kan løpe videre. Det går forholdsvis greit rundt på Grønland og ved mat/drikkestasjonen hilser jeg på NK der han kom motsatt vei. ca 8-10 min føre meg. Hilste også på Petter Ruud som sa at dette så bra ut og jeg kviknet til for et øyeblikk. 

 


Over brua fra Grønland for andre gang. Her er det flere som må gå

 

På vei ut fra Grønland og over brua går det etter forholdene greit og jeg hilste på Oline for andre gang i dag der hun kom motsatt vei. Jeg gledet meg nå til å komme i mål og med kun 3 km igjen, skulle jeg nok klare dette tenkte jeg for meg selv. Med krampe på lur i legger og lår, passerer jeg Stortinget, svinger venstre og så venstre igjen, opp Stortingsgata forbi 800 m skiltet, så mot festningen og ned Rådhusgata mot mål. Genialt å legge avslutningen denne veien tenkte jeg, og synes jeg fikk til en bra avslutning der jeg etter beste evne spurtet i mål.

                                     

                                     
                                       Mot mål

 


Etter målpassering vanket det en flott medalje

 

Med medalje for fullført løp om halsen og stive bein, var jeg tilfreds med løpet og gjennomføringen av denne. Synes det var et nokså kontrollert løp og at tiden ble 4:07:50 var over all forventning.

 

 


Fokus Bank Oslo Maraton 22.09.2012

 

Godt fornøyd med egen innsats, ruslet jeg til Kontraskjæret for å hente sekken med skifte tøy.

 

Ca 42 km

 

4:07:50

 

#oslomaraton #running #løp #mosjon #turogtrening

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top