Stiløping på kjente og ukjente stier, merket og umerket …

Først skulle Einar og jeg i Østmarka for stiløping på kjente stier, merket og umerket før jeg noen dager senere skulle løpe rundt Kruttmølleåsen og Hvitebjørnåsen på deler av Oldtidsveien og på ukjente stier. To turer som kan anbefales.

4 juli 2023. Fra Haraløkka fulgte vi grusvei til Ødegården før vi tok Karl XIIs vei (blå sti) videre til sti- og løypekryss ved Ødegårdsmåsan. Herfra tar vi blå sti sørover et stykk før vi fra stikryss tar sti ned til nordenden av Langvann.

 

Se mer om Langvann HER;

 

Fra Langvannsbekken går vi opp deler av anleggsveien eller Langbakken som jeg liker å kalle den før vi tar blå sti videre til Gullsmeden og opp skråningen. Her skiller flere stier og løyper lag, men vi fortsetter nordover på umerket sti kalt TSR-løypa (Terreng Sykkel Ruta) mot Hestehullet. En sti som er blitt en av våre favoritter. Se bilder …

 

 

Fra Hestehullet, som var et dalsøkk og myr i brå sving på veien der hestekjørerne som kom med store tømmerlass hadde lett for å kjøre seg fast tok vi veien tilbake til Haraløkka via Sarabråten og Østmarksetra.

12,8 km

Se tur på Strava HER;

 

7 juli 2023. Fra p-plassen ved Sandbukta i Ingierstrandveien skulle jeg løpe rundt Kruttmølleåsen og Hvitebjørnåsen som ligger i Nordre Follo og Oppegård kommune. Et område som er helt ukjent for meg, men først skulle jeg følge Ingietrsndveien til Ljansbruket.

 

Ljansbruket ligger ved utløpet av Gjersjøelva som renner ut i Bunnefjorden.

 

Fra Ljansbruket tar jeg Hvitebjørnsveien langs Gjersjøelva til Kruttmølla og deretter blå sti videre til Hvitebjørn gård. Området er for meg ukjent, men jeg hadde på forhånd studert kart og visste omtrentlig hvor jeg skulle. Uansett er det alltid gøy med nye områder.  Se bilder …

 

Se mer om Kruttmølla ved Gjersjøelva HER;

 

Gjersjøelva renner fra Gjersjøen og nordover ut i Bunnefjorden. Lengde er 2,6 km. med et fall på 42 m, og veksler mellom stille flytende partier og dammer, og stryk og fosser. Øverst ligger Nydammen, så kommer Øvre Fall, deretter Langstrøm, og nederst Nedre Fall.

 

Blå sti mot Hvitebjørn gård

 

 

Helt siden 1500-tallet har elva blitt utnyttet av Ljansbruket som kraftkilde til næringsaktiviteter. Det har vært fire oppgangssager, den første nevnt allerede i 1529, to kornmøller, et kruttverk med kruttmølle og salpeterverk, høvleri og to elektrisitetsverk. På det meste arbeidet ca. 280 personer her.

 

 

Hvitebjørn gård er en tidligere middelaldergård i Oppegård kommune’. Mot slutten av middelalderen var 17 gårder i Oppegård sogn registrert som selvstendige bruk, og de er markert med svarte trekanter (tuntrær) i kommunevåpenet. Hvitebjørn gård er en av disse. Den nevnes i et dokument allerede i 1529. Gården har hatt skiftende eiere opp gjennom årene, og har bl.a. vært en del av Ljansgodset. Den har de senere år vært brukt som ridesenter.

 

 

 

Fra Hvitebjørn gård følger jeg blå sti og deler av Oldtidsveien til stikryss. Herfra tar jeg sti vestover rundt Hvitebjørnåsen og tilbake til p-plass ved Sandbukta. En flott tur i flotte omgivelser med masse historie. En tur å anbefale.

Ca 5,3 km

Se tur på Strava HER;

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1245

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top