Skitur i Østmarka fra Haraløkka til Ekerud – Nuggerud – Mariholtet…..

20 januar 2021. Siden jeg enda ikke har luftet skiene til tross for greie forhold i Østmarka den siste tiden, bare måtte jeg gripe sjansen nå da det fra i morgen av kommer et væromslag med mye nedbør. Bare å håpe at det blir litt kaldere enn varslet. Heller sludd og våt snø enn regn.

Etter å ha kikket på gradestokken som viser et typisk nullføre valgte jeg ski med fell. Et smart valg skulle det vise seg. Og ikke minst fordi dette var vinterens første skitur der teknikken er så som så.

 

Over Nøklevann fra Bråten til Bremsrud.

Fra Haraløkka (p-plass) tar jeg Blindløypa rundt til Bråten hvor jeg sklir ut på Nøklevann. Her var snøen ennå tør, men denne skulle bli mer kram underveis. Jeg går over vannet til Bremsrud før jeg fortsetter i lysløypa mot Mariholtet og demningen. Sporene er ferske og det er bare å nyte.

 

Ikke lenge siden løypemaskinen var her…

 

I gode spor…. bare å nyte

 

Jeg kommer meg greit inn til Mariholtet og demningen. Planen var å gå Deledalen tur-retur og deretter Nuggerud tur-retur. Men på demningen mens jeg tar bilder skimter jeg en velkjent gul/grønn lue opp. Joda, det var nabo Terje som kom motsatt vei. Han hadde gått til Ekerud tur-retur da det ikke var særlig gode spor utover Elvågaveien til Deledalen.

 

Ved demningen møtte jeg nabo, Terje, som kom motsatt vei.

 

Etter å ha ønsket god tur videre gikk vi hver vår vei. Han mot Haraløkka mens jeg staket over demningen og videre i lysløypa mot Ekerud/Vallerud i Lørenskog.

 

 

I lysløypa mot Vallerud. Mye overheng av trær og busker.

 

Forholdene her bar preg av mye tung snø der overheng av trær og busker hang på ledningen. Rart at denne holder tenkte jeg mens jeg flere steder måtte ut av løypa for å passere nedfall. Jeg vurderte å snu ved Igletjern, men fortsatte allikevel videre mot Ekerud.

 

I løypa mot Ekerud/Vallerud

 

Ikke bare kjøres det opp spor men disse må rydde linja. Takker og bukker for alt dere gjør.

Litt før Lintjern ser jeg en løypemaskin med to karer som er i gang med å rydde overheng som ligger på linja. Dere gjør en kjempejobb og tusen takk for det sa jeg i det jeg passerte. Straks etter sklir jeg forbi Lintjern og videre til Ekerud.

 

Innfartsparkering ved Ekerud i Lørenskog

 

Jeg tar av skiene og går et stykke på veien mot Bjørndalen Kulturlandskap hvorfra det også skal gå en skiløype langsmed jordene til løypekryss ved enden av Fri-Elvåga.

 

Bjørndalen Kulturlandskap

 

Ops…her var det dårlig med spor.

 

Jeg finner løypa, men her var det ingen spor og jeg vaser i dyp snø et stykke før jeg kommer innpå en turvei som går i den retningen jeg skal. Etter hvert kommer jeg meg over i lysløypa mellom Ellingsrud og Mariholtet ved trebrua over Elvågabekken.

Jeg svinger til høyre og går frem og tilbake til Nuggerud før jeg fortsetter i løypa mot Mariholtet. Det har begynt å snø, først lette fine fjoner, så større våte filler og det blir som lim under skiene, men det går greit.

 

Lysløypa mellom Ellingsrud og Mariholtet.

 

Mariholret Sportstue

 

Fra Mariholtet returnerer jeg tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom. En fin tur ble det uansett vær og løypene var også ok, men best mellom Ellingsrud og Mariholtet.

Ca 22.5 km

Se tur på Strava HER:

 

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top