Stiløping i Nøklevannskogen og litt til….

7 mai 2019. Møtte Einar på Haraløkka for felles tur. I og med at DNT Oslo og Omegn ved Odd og Einar tidligere samme dag hadde vært ute og blåmerket sti rundt Ulsrudvannet (1,7 km), måtte vi ta denne turen for inspeksjon (hehe), men først skulle vi en tur til St.Hansåsen og Skraperudtjern.

Fra Haraløkka tok vi grusvei til Rustadsaga og Løkka før vi tok sti opp til St.Hansåsen. Kneet mitt krangler fortsatt, men bedre etter som man blir varm. Det gjelder å være forsiktig. Underlaget er fint og det går greit opp til toppen.

Einar og jeg på St.Hansåsen i østmarka

Vi nyter utsikten og tar noen bilder før vi fortsetter videre til grusvei. Vi svinger til høyre og straks etter Passerer vi Hullet. Vi følger veien videre nedover til Skraperudtjern hvor vi tar sti/vei delvis rundt vannet. Merkelig at ikke jeg har vært her før sa Einar i det vi passerte over brua og videre langs elva opp til Rustadsaga.

Skraperudtjern sett fra Nord – Østmarka

Vi går opp Nøklevannsbakken og tar så sti/vei videre langs bredden av Nøklevann og Sørlimyra til Sørli og deretter sti innover i Nøklevannsskogen. Denne løper vi litt rundt omkring og frem- og tilbake (ca 6-7 km) hvor vi bl.a. er innom Bukkeberget.

Nøklevann sett fra Bukkeberget – Østmarka

Det er et utall av stier og det gjelder å holde tunga rett i munn, men før vi avslutter vår tur, måtte vi ta Ulsrudvannrunden som nå var blåmerket.Vi kommer innpå denne runden omtrent der Bøler IF har start og mål på sitt løp UVR (Ulsrudvannet rundt). Løypene er like frem til badestranda ved Ulsrudvannet, men skiller deretter lag når UVR fortsetter opp steinrøysa mens blåmerket sti tar ut til høyre og deretter rundt vannet. Siste 200-300 m kommer løypene sammen igjen før vi er tilbake til utgangspunktet. En morsom tur med mye stiløping – akkurat som vi liker det.

ca 12,4 km

1:38

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur følger;

Nøklevann – Sørlimyra

Beveren lager hindeløype ved Sørlimyra – Østmarka

Fra Skraperudtjern til Rustadsaga langs Ljanselva

Badestranda ved Ulsrudvannet (gml: foto)