Østmarka; Sarabråtåsen – Kamphaugknatten – Gullsmeden…….

16 september 2021. Stiløping på umerket sti fra Kavlebrudalen og rundt Kamphaugknatten til Gullsmeden, men først skulle jeg en tur over Sarabråtåsen.

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg fortsatte i lysløypa til Nøklevann og Sarabråten. Det var litt kjølig på morgenkvisten, men fortsatt var det greit med kort bukse og trøye.

 

 

Straks etter Sarabråten tar jeg rød løype og blå sti opp til vannreservoaret, som Heftye fikk laget for å sikre vintervann til Sarabråten, før jeg fortsetter på blå sti over deler av Sarabråtåsen. Herfra hadde jeg tenkt å ta umerket sti ned åskammen mot Hestehullet, men siden jeg ikke finner rett sti så kom jeg ned i lysløypa omtrent ved Kavlebrudalen.

Jeg svinger til høyre før jeg etter ca. 100 m tar en umerket sti til venstre. Har alltid lurt på hvor denne fører hen, men det kan også være en typisk OlaDilt-sti (kutråkk) om det har vært en post i nærheten. Jeg hadde imidlertid ikke fulgt stien så langt før den svingte i motsatt retning av det jeg skulle. Vel tenkte jeg og fortsatt et stykke uten sti gjennom krattskog til en myr som var tør nok til å krysse. Vel over myra kom jeg innpå en umerket sti som bar preg av å være en slags sykkelsti, men jeg fulgte denne videre sørover.

 

 

 

 

Gullsmeden 1920 – 1925 (oslobilder.no)

 

Stien som er umerket, går øst for Slettfjell og vest for Delemyra samt at den krysser Bestemorbekken og rød løype flere ganger. Kanskje den fineste umerka sti jeg har løpt i Østmarka tenkte jeg da jeg løp ned den siste bakken til skogsvei ved Gullsmeden.

 

 

 

 

 

Herfra tar jeg skogsveien opp til Høyås og Ødegården før jeg suser (hehe) over sletta til Trekanten hvor jeg tar til venstre mot Rustadsaga. Jeg går opp Nøklevannsbakken eller <<Drepern og den onde søstera>> som den også kalles før jeg løper over Skredderløkka og tilbake til Haraløkka.

En flott tur på ukjente stier som kan anbefales.

Ca 11,3 km

1:35

Se tur på Strava HER:

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

2 thoughts on “Østmarka; Sarabråtåsen – Kamphaugknatten – Gullsmeden…….

  1. Ja, det var den stien øst for Slettfjellet du har snakket så mye om. Den tar Jeg gjerne en gang i høst.😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top