Run4life-løpet. 10 miles i en utvidet favorittrunde……

16 juli 2020. Run4life-løpet. Nå kan du fra 10.juli – 10.august velge alle distanser, det vil si alle vanlige distanser fra 3000m til ultra samt 10 miles, 60-minutters og 100-minutters løp stod det å lese på Sportsmanden. Og selvsagt måtte jeg bli med siden formålet var å gi et sommertilbud til alle og at frivillig startkontigent skulle gå til støtte for Sportsmandens videre arbeid. Se mer om dette HER;

 

Jeg er vanligvis ikke så opptatt av verken distanse eller tid, men må innrømme at 10.miles (16,1 km) er en herlig distanse. Og siden jeg har en favorittrunde på 13,5 km skulle jeg nå ta denne med en liten utvidelse.

Fra Haraløkka tok jeg Olav Nygards veg til Generalen. Denne tar jeg bort til rundkjøring (Hellerudveien-Østmarkveien) før jeg vender og tar så Generalen tilbake på motsatt side forbi Bøler og Bogerud til Skullerud. Underveis mens jeg løper funderer jeg på hvem var egentlig denne Generalen som har fått oppkalt en vei etter seg;

 

Otto Ruge og General Ruges vei

 

 

 

Otto Ruge, en norsk offiser, mest kjent for å ha innehatt stillingen som forsvarssjef under krigen i Norge i 1940.

 

Otto Ruge ble født i Kristiania 9.januar.1882. Allerede 20 år gammel ble han offiser og i 1905 tok han den militære høyskolen. I 1915 tok han generalstabseksamen. Fra 1906 tjenestegjorde Ruge i alle grader i generalstaben, og han ble formet under inntrykkene av tre store nasjonale kriser, Unionsoppløsningen med Sverige i 1905, første verdenskrig og den tiltagende internatsjona spenning 1 30-årene. Otto Ruge ble sjef for generalstaben i 1933, i 1938 trakk han seg fra stillingen og ble tilsatt som generalinspektør for infanteriet før han 18.mai.1940 ble forsvarssjef.

 

 

 

 

Plogveien mot Manglerud. Abildsø gård ligger på høyre side av veien

Jeg følger Skullerudveien og deretter Enebakkveien videre forbi Abilsø før jeg tar inn Plogveien. Været er skiftende og det kommer noen regnbyger, men det må man tåle tenker jeg. Jeg passerer Manglerud skole og Manglerud senter hvorfra jeg pleier å følge Plogveien til Svartdalsveien og gangvei til Ryen som er en del av “favorittrunden”. Men denne gangen tar gangvei langs T-banen til Høyenhallveien som jeg følger videre et stykke før jeg svinger inn Furuveien.

 

Furuveien mot Svartdalsveien

Det går overraskende bra og jeg er fornøyd med tempo underveis. Registrer at jeg passerer 12 km langs Svartdalsveien til Ryen hvor jeg kommer innpå favorittrunden. Fra Ryen følger jeg Enebakkveien forbi Abildsø til Skullerud og Generalen hvor jeg ved Skullerud skole, passerer 10 miles. Yes tenkte jeg – well done!

 

Run4life-løpet, 10 miles fullført.

ca 16,1 km

1:30

Se løp på Strava HER;

Flere bilder;

Abildsø gård ligger vestenfor Østensjøvannet
I farta langs Enebakkveien

General Ruges vei (Generalen)

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top