Run4life Desember Challenge 2021 – Adventstrimmen…..

Fra Sportsmanden.no leste jeg følgende;

“I år som i fjor løper vi julen inn med Run4life Desember Challenge!

I årets desemberutfordring kan du som i fjor velge å samle antall kilometer i Adventstrimmen. Eller du kan delta i vårt nye Adventskalederløp der du skal løpe fra 1 til og med 24 kilometer i dagene fra 1. til 24. desember. Altså åpne en kilometerluke hver dag om du vil. Men du kan selv velge rekkefølgen, og du kan også åpne flere luker på samme dag, bare du avslutter hver økt som en kalenderluke ved å registrerer kilometertallet.

Skal du fullføre Adventskalenderløpet må du åpne samtlige luker, dvs loggføre alle distanser fra 1 til 24 kilometer i adventstiden. Deltar du i Adventstrimmen må du samle minst 100 kilometer i samme periode for trinn 1. Du kan selvsagt også gå, om du foretrekker det. Klarer du å tilbakelegge over 240 kilometer – eller en mil i snitt om dagen – har du klart trinn 2″. 

 

 

Adventstrimmen 2021 var både morsom og inspirerende. Jeg valgte, av flere alternativer, å gå for 100 km. dvs, trinn 1 der man både kunne gå og løpe. Og hvordan gikk det så med Adventstrimmen – 2021 ?

 

Adventstrimmen med Maya i Nøklevannskogen

 

For min del gikk det forholdsvis greit en stund, men så fikk jeg en vond legg og en litt kranglete rygg. Dermed ble det mindre løping enn tenkt, men det spilte ingen rolle så lenge jeg var på vei mot 100 km.

Av flere fine turer i Østmarka og andre steder var det særlig den siste løpeturen langs landeveien som var best. Dette fordi både legg og rygg oppførte seg bra hele veien. Det er alltid gøy å løpe når alt fungerer som det skal. Herlig 🙂

22 desember 2021. Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga før jeg fortsatte langs veien forbi bom til Generalen. Denne følger jeg videre forbi Skullerud og Langerud til Abildsø krysset. Her svinger jeg til venstre inn Østensjøveien og Lambertseterveien. Tempo underveis er passe og det går greit. Enn så lenge kjenner jeg ingen vondter noen sted.

 

Lambertseterveien

 

Jeg går opp det meste av Lambertseterbakken før jeg løper rolig videre langs Cecilie Thoresens vei. Underlaget varierer fra bar asfalt til snø og is, men det går greit uten pigger. Fra Karlsrud t-bane st. tar jeg Raschs vei ned til Ekebergveien og videre langs denne til Sæter og Ljabru.

 

Sæter krysset på Nordstrand

 

Planen var nå å ta Ekebergveien rett ned til Ljabruaveien og Hauketo, men siden alt fungerte så bra så bråbestemte jeg meg for en ekstra sløyfe. Jeg svingte derfor inn Knud Øyens vei og Ingiers vei som jeg fulgte ned til veikryss ved Ljan.

 

 

Jeg krysser Ljabruveien og følger Herregårdsveien et stykke nedover før jeg tar inn på gang- og turvei. Veien som går forbi Ljan Idrettspark kjenner jeg godt fra flere tidligere turer.

 

Kan dette være deler av undret jeg….  Ljansbroen (eller Ljansviadukten) over Liadalen på Ljan i bydel Nordstrand i Oslo var en utrolig ingeniørbragd da den ble bygget. Østfoldbanen, eller Smålensbanen som den het i gamle dager, kom i drift i 1878. For dem som ikke er kjent i området, kan en vel kanskje si at broen gikk fra Ljanssiden omtrent ved toppen av Herregårdsveien til Holmliasiden av dalen. De store steinfundamentene ligger der jo den dag i dag. I sin rundbuestil ser stenoppbygningene ut som en mektig ruin fra romertiden. Broen hvilte på 6 støpejernspilarer som igjen sto på de stenfundamentene som fremdeles står der. Lengden var 236 meter og den var 36 meter høy på det høyeste. Broen var ikke rett, men gikk i en bue, noe som måtte gjøre konstruksjonen ganske vanskelig.

 

Jeg går opp bakken forbi Sloreåsen langs Ljabrudiagonalen til det bikker nedover til Nedre Prinsdals vei og Hauketo. Fortsatt går det greit og alt er bare fryd og gammen. Jeg går over Nedre Prinsdal vei på gangbru og setter så kursen mot Gjersrudbekken.

 

 

Her langs bekken går det en fin gang- og turvei opp til Klemetsrud. Det stiger jamt, men det er ikke bratt og jeg løper det meste av veien. Fra Klemetsrud tar jeg gang- og turvei mot Brenna og deretter Dal og Dalsåsen før jeg følger Vinterveien ned til Skullerud dumpa.

 

Vinterveien mellom Skullerud dumpa og Dalsåsen

 

Jeg går opp Skullerudbakken samtidig som jeg passerer 21 km. som er en halvmaraton. Da er jeg tett på 100 km tenkte jeg samtidig som jeg småløp opp Johan Scharfenbergs vei fram til Skullerudveien hvor jeg svinger til høyre. Straks etter passerer jeg Skullerud Næringspark og Skullerud skole før jeg fra Generalen tar inn Rustadsaga. Skulle jeg avslutte samme vei som jeg startet tenkte jeg, men nei, det får bli en annen gang. Og dermed gikk jeg opp skolebakken til Nøklevann skole før jeg løper den siste biten hjem langs Bølerlia.

 

Adventstrimmen 2021 og 100 km i boks. Well done!

 

God fornøyd med dagens tur, uten vondter noen sted, gratulerte jeg meg selv med 100 km og trinn 1 for fullført – Mission completed.

 

Ca 23, 7 km

2:49

Adventstrimmen fullført med 101,43 km

Se tur på Strava HER;

flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top