På stolpejakt langs Øverlandselva i Bærum kommune ….

11 juli 2024. Som trim i arb.tiden, den siste før ferie, skulle jeg på stolpejakt langs Øverlandselva i Bærum kommune. Vel har jeg løpt langs deler av denne før, men det begynner å bli en stund siden. At det nå var utplassert stolper i alle farger trigget for en ny tur langs elva. Men først måtte jeg løpe snaue 3 km fra SBC-bygget i Sandvika og videre langs Engervannet fra sør til nord før jeg kom frem til Øverlandselva og dagens første stolpe.

 

Øverlandselva i Bærum kommune kommer fra området mellom Nordre Haug og Øverland. Fra nordøst kommer Østernbekken fra Østernvannet og har fått tilførsel fra andre bekker, som Ilabekken, og møter Sæterbekken ved Haga og endrer navn til Øverlandsbekken. Øverlandselva renner videre sørvestover til Engervannet, med avløp videre som Rønne elv til Sandvikselva og Sandviksvassdraget, like overfor utløpet i Oslofjorden. 

 

 

 

 

Mens jeg løper registrerer jeg stolper – Grønne, Blå, Rød og Svart. Jeg følger gang- og turvei langs Øverlandselva til Nadderudbekken, under Bærumsveien, rundt deler av Gjønnesparken og videre langs Gamle Ringeriksvei. Jeg passerer Haslum kirkegård før jeg fra rundkjøring Gamle Ringeriksvei – Griniveien tar sti ned til gammel steinbro ved Øverlandsbekken.

 

Like på oversiden av steinbru lå en oppgangssag og kvern i Øverlandselva som enn står (se bilde) og som var en del av Gamle Ringeriksvei.

 

 

Jeg krysser over Steinbrua og følger sti opp skråningen til Gamle Ringeriksvei. Straks etter Øverland gård som ligger på andre siden av veien tar jeg til venstre.

 

Øverland er et kulturlandsskap på Haslum i Bærum som danner inngangen til Bærumsmarka. Øverland gård i Bærum, Akershus, ved Bærumsmarka består av to deler som heter Øverland Vestre og Øverland Østre. Siden 1947 har Øverland Vestre vært eid og drevet av Norges Vel. Gården består av 400 daa jord og 1500 daa skog.

 

Fra Gamle Ringeriksvei følger jeg Åsterudveien som er mer sti enn vei videre langs Øverlandselva som nå slynger seg nedover. For andre gang krysser jeg Bærumsveien, men nå på motsatt side av elven. Jeg kunne ha fulgt Skogveien videre, men mer gøy med sti langs elven selv om denne var nokså sleip enkelte steder. Sleip sti i skrånende terreng ble en utfordring og jeg klarte nesten å holde meg på bena hele veien, men måtte over ende en gang. Heldigvis ingen skader og da er det helt ok.

 

 

 

 

 

 

 

Vel ned langs elva tar jeg delvis samme vei tilbake til SBC-bygget som jeg kom, men på motsatt side av Engevannet langs jernbanen. Med fullført kart og 22 stolper registrert er jeg fornøyd med dagens trim. En tur å anbefale, men vær obs den siste delen om du følger samme vei som meg.

Ca 13,2 km

Se tur på Strava HER:

Se mer om Øverlandselva HER:

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1264

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top