Sandvika og omegn; Vøyendammen og Tanumskogen …

To turer i Sandvika og omegn med innslag av stolpejakt som kan anbefales.

24 august 2022. Fra SBC-bygget i Sandvika tar jeg turvei over Sandvikselva og forbi Sandvika VGS før jeg går opp Evjebakken til Brynsveien. Denne følger jeg videre forbi Gjettum brannstasjon og Kolsås. På forhånd hadde jeg tenkt ut en rute etter hvor stolpene var plassert. Straks etter Kolsås kom jeg frem til Lomma som er en elv i Bærum og Hole kommuner i Viken. Den begynner på Krokskogen i Hole, der Vesle Lomma møter Store Lomma, og renner videre gjennom hele Lommedalen og videre ut i Sandvikselva ved Vøyenenga i Bærum. Vøyenenga er ei tidligere flomslette der Lomma møter Isielva og danner Sandvikselva.

Det var liksom her stolpejakten startet da jeg fulgte turvei langs elva og ned til Vøyendammen. Underveis registrerer jeg flere stolper.

 

Siden 1600-tallet har Vøyendammen vært oppdemt som vannmagasin for sag, mølle og elektrisitetsverk i Vøyenfallet. Lomma ovenfor Vøyenfallet har derfor vært demt opp i flere omganger. Her var det mølle med to kverner på 1600-tallet, og en stor oppgangssag fra samme periode. Der sto også Tobias Kupfers mindre vellykkete masovn, den første masovnen i Norge. I 1899 ble det installert «en elektrisk Motor», som forsynte mølla og Wøyen gård med 4 kW likestrøm. Den nåværende demningen med påbygg i betong ble bygget rett før krigen i forbindelse med nytt Vøyen elektrisitetsverk på 100 kW vekselstrøm. Den 140 meter lange rørledningen til elektrisitetsverket er i forfall, men fortsatt godt synlig. Kvernkallen som står der nå, er fra Setesdal, flyttet til Øverlandselva i 1963, derfra og hit i 1975. Dagens mølle ble gjenoppbygd i 1963 etter at forgjengeren brant ned i 1960. Mølledriften ble nedlagt i 1972. (Fakta; Skiforeningen)

Jeg forlater elva og tar en stolpe inne på Wøien gård før jeg krysser Gamle Lommedalsvei og følger Grisestien frem til neste stolpe. Deretter returnerer jeg tilbake til gamle Lommedalsvei før jeg tar turvei ned til og over Isielva. Se bilde nedenfor.

 

 

Jeg krysser Isielva og tar Vøyenengtunet til Ringeriksveien ved Vøyenenga. Her i området rundt Åmotenga på motsatt side finner jeg flere stolper. Det blir noen gater opp og ned, frem og tilbake før jeg til slutt tar meg ned langs deler av Kirkerudbakken til Skuiveien og Sandvikselva. Godt fornøyd med dagens fangst av stolper følger jeg elva tilbake til SBC-bygget.

 

Stolpejakt på Vøyenenga – Well done.

Ca 12,8 km

1:30

 

01 september 2022. Ny tur i Sandvika og omegn. Denne gangen var det stolpene på kartet <<Emma Hjort og Tanumskogen>> som sto for tur – et område jeg ikke har vært tidligere.

Fra SBC-bygget fulgte jeg Industriveien og Slependveien et stykke før jeg tok inn Nedre Åsvei. Denne veien, hvor jeg registrerer flere stolper underveis følger jeg frem til Åsengveien og Frydenløkka. Her svinger jeg til høyre og følger gang- og turvei langs skogkanten til Emma Hjorts vei.

 

 

 

Herfra bærer det rett opp og inn i Tanumskogen og et utall av stier – bare å holde tunga rett i munnen (haha).

 

 

En stor «hundremeterskog» rundt Tanum kirke med omtrentlig utstrekning i retning syd-nord 1,7 km, i retning øst-vest 0,6 km på det bredeste. Stup og skrenter mot øst, det flate Tanumsplatået med gårder og bølgende åkre mot vest. I området nord for kirken er det en oldtidsvei og gravhauger nær denne. Øst for jordet i nord ligger Tanumutsikten, og i brattlia nedenfor denne Kirkerudgruvene. Syd for kirken er det inne i skogen jorder som fortsatt holdes i hevd. Fra kirken går det god sti til Tokerudutsikten, med utsikt mot øst fra Lommedalens munning til på Nesodden. På 1970-tallet var det en egen lysløype som rundløype i skogen. På denne tiden ble det utført flatehogst i store deler av den sydligste delen av skogen, og disse områdene er nå dekket av tett kratt, mest bjørk. Det er et omfattende stinett i området. Tanumskogen har eget kulturkart og o-kart, og er vel verdt en tur for andre enn postjegere. (Fakta; Skiforeningen)

 

Stolpene finner jeg en etter en og til sist hadde jeg vært rundt hele skogen. Jeg forlater Tanumskogen for denne gang og tar Øvre Åsvei og siste stolpe på kartet før jeg tar Gamle Tanunveien ned til Slependveien.

 

 

Deretter tar jeg en turvei langs jernbanen tilbake til SBC-bygget. En flott tur i Tanumskogen som kan anbefales.

Ca 8,1 km

1:10

 

Se tur på Strava HER

og HER:

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1264

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top