Østmarka; Skullerudåsen – Rundvann – Grønmo – Skullerud idrettsanlegg….

7 desember 2021. Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka hvor jeg skulle møte Einar for felles tur.

 

 

Einar dukker opp til avtalt tid og sammen fortsetter vi et lite stykke på grusvei før vi tar blå sti til gammel lysløype ved Fjellstadmåsan. Straks etter klyver vi opp steinrøysa ved Fjellstadbakken. Jeg har en slags føling i leggen og kjenner det napper når det går oppover, men vi tar det rolig så det går greit.

Vi følger blå sti over Skullerudåsen til Rundvann som for anledningen er dekket av et tynt lag med snø.

 

Rundvann i Østmarka

 

Einar foreslår straks at vi løper over isen, men siden nettopp Rundvann er ett av de vannene i Østmarka hvor isen legger seg sist, er jeg noe skeptisk. Men som jeg sa til Einar – er det fotspor på isen så prøver vi – og dermed var vi utpå isen. Mange spor her sa Einar som allerede var kommet et stykke av sted. Vi løper rolig langs land halvveis rundt vannet. Faktisk er det veldig behagelig å løpe på flatt underlag med litt snø som demping. Herlig.

Vel over på motsatt side følger vi skogsvei videre til veikryss hvor vi tar til høyre. Straks etter passerer vi Sølvdobla og det gamle pumpehuset før vi tar turvei over deler av Grønmo Friluftsområde.

 

 

Deretter tar vi lysløypa fra Grønmo til Vannverket og ned langs Generalen et stykke før vi svinger inn i løypenettet til Skullerud Idrettsanlegg. Her var det fine løyper, masse snø og flotte forhold. Bare å finne frem skiene. Vi derimot løper videre i løypa til vi krysser Ljanselva på nedsiden av Skullerudstua.

 

 

Foruten start bua til Rustad IL har Oslo kommune oppført et stort arenabygg på Skullerud idrettsplass. Bygget som er planlagt sammen med Rustad IL er på ca. 300 kvm. – godt egnet til gjennomføring av skiaktiviteter, konkuranser og sosiale aktiviteter. Se mer om Skullerud Arenabygg HER:

 

Kanskje burde jeg finne frem skiene sa Einar før vi takket for turen og han satte kursen ned til Skullerud dumpa mens jeg fortsatte over idrettsanlegget.

Jeg passerer idrettsplassen og tar til venstre opp bakken til Skullerud skole og videre til Rustadsaga. Her går jeg opp skolebakken til Nøklevann skole før jeg løper den siste biten hjem langs Bølerlia.

Ca 12,5 km

1:42

Se tur på Strava HER:

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top