Løpetur på gamle trakter; Filerveien – Kranveien – Tveita….

13 desember 2021. siden Einar skulle lufte skiene i Østmarka fra Grønmo skulle jeg ta en løpetur langs landeveien for å sanke flere km. til Adventstrimmen 2021.

Fra Haraløkka tok jeg Olav Nygårds vei til Generalen og deretter Østmarkveien til Oppsal. Jeg var litt spent på hvordan leggen ville være underveis, men denne skulle vise seg å være passe snill. Derimot var det ryggen som skulle krangle det meste av veien og det var jeg ikke forberedt på.

 

Vetlandsveien ved Oppsal – 1957 (oslobilder.no)

Fra Oppsal tar jeg Vetlandsveien et stykke før jeg svinger inn Løypeveien. Deretter tar jeg blå merket gang- og turvei forbi Oppsal skole til Oppsal kirke.

 

Blå merket gang- og turvei mellom Løypeveien og Solbergliveien

 

Oppsal skole til venstre i bildet.

 

Oppsal kirke som er en langkirke fra 1961 ligger på Oppsal i Oslo. Byggverket er i betong og stein og har 586 plasser. Kirken er utsmykket med glassmalerier av Victor Sparre.

 

Her spilte vi fotball hele sommeren

 

Det var litt glatt enkelte steder, men det går greit og straks etter er jeg ved Oppsal kirke. Jeg minnes den tiden da vi som gutter sparket fotball på kirkeplenen foran kirke og ikke minst de gangene kirketjeneren kom ut for å ta ballen da vi lagde for mye støy. Det var også i denne kirken jeg ble konfirmert på midten av 1970-tallet.

 

Jeg krysser Solbergliveien og fortsetter så videre på kjente trakter langs Formeveien, Filerveien, Kranveien og Vetlandsveien. Jeg passerer Trasopp skole og deretter Godlia skole, hvor jeg gikk 1-6 trinn, før jeg fra Stordamveien tar gangvei ned til Tveita senter. Dette var også den skoleveien jeg brukte da jeg gikk ungdomskolen på Tveita.

Fra Tveita tar jeg gang- og sykkelvei langs Tvetenveien forbi Hellerud og Haugerud før jeg fra rundkjøring tar inn Dr Dedichens vei. Jeg går det meste av veien opp til gangbru før jeg løper videre på gangvei mot Haugerud. Det skal nevnes at jeg gjentatte ganger underveis har måtte gjøre enkelte øvelser pga ryggen, men denne blir stadig bedre. Leggen murrer når det går oppover, men det får jeg tåle så lenge det ikke er smerter.

Straks etter Haugerud kirke tar jeg turvei/sti opp til snuplass før jeg fortsetter langs Haugerudveien forbi Lille Wembley og varmesentralen til Hellerud. Herfra tar jeg Hellerudveien til Solbergliveien og Vetlandsveien som jeg følger et stykke før jeg svinger inn Bjartveien.

 

Bjartveien på Oppsal

Denne veien har jeg ikke tatt tidligere tenkte jeg mens jeg gikk opp det bratteste før det bikket nedover til Eftasåsen og Hellerudveien. Denne tar jeg ned til rundkjøring hvorfra jeg tar Østmarkveien opp til Østmarksetra. Det er nokså bratt og jeg løper og går litt om hverandre.

 

Østmarkveien

Jeg tar av fra Østmarkveien og tar så grusvei videre tilbake til Haraløkka via Ulsrudvannet. Det gikk litt tungt underveis med kranglete rygg og legg, men uansett var det en fin tur. Og ikke minst ble det flere km. til Adventstrimmen 2021.

 

Ca 14,2 km

1:38

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top