Østmarka; Første skitur i vinter måtte bli i Østmarka….

10 januar 2022. Første skitur i Østmarka måtte tas i dag for allerede i morgen kommer det varmere luft med regn og sludd. Sånn er det bare – vinter kommer og går annen hver dag – slik oppleves det i alle fall. Bare å håpe det blir mer stabilt vintervær med mye snø utover i januar, februar og mars.

 

 

Denne dagen var det imidlertid bra forhold i marka og da måtte jeg bare ut å lufte skia. Og med disse under armen ruslet jeg gjennom borettslaget til bom ved Blindløypa. Siden det var første tur hadde jeg valgt ski med fell som gir et sikkert feste med minus 2-3 grader, men samtidig en litt dårligere gli. Det fikk heller stå sin prøve tenkte jeg mens jeg gikk Blindløypa rundt til Bråten ved Nøklevann.

Herfra var det spor i flere retninger, men jeg satte kursen rett over vannet til Kattisa på motsatt side. Det gikk greit, men kanskje var det litt trått tenkte jeg mens jeg fulgte løypa videre langs Ødegårdsletta. Bakken opp til Høyås gikk greit, men skal huske til returen, at det er oppskrapet og at man må være forsiktig.

Fra Høyås følger jeg skogsvei med helt ferske spor (trikkeskinner) videre forbi Ødegårdsmåsan og Langvannsbekken til Petersbråtan som er et løypekryss like sør for Nord-Elvåga.

 

Fingerbølmyrene i Østmarka

 

Jeg følger løype nr. 170 (Petersbråtan – Smørhullet) over Fingerbølmyrene og løype nr. 287 (Smørhullet – Klokkerud) til løypekryss. Forholdene er stort sett bra, men litt lite snø enkelte steder. Ellers alt ok, bare å nyte. Jeg går videre rett sørover opp bakken forbi «Jesusbildet» før jeg sklir ned til Sandbakken.

 

 

 

Herfra fortsetter jeg i løype nr.247 (Sandbakken P – Franskeplassen). Løypene er bra, og jeg nyter hvert stavtak videre fra Franskeplassen på skogsvei opp forbi Tretjernskoia til løypedelet før Skjelbreia. Først tenkte jeg å stake over myra/vannet til Skjelbreiakrysset, men så bråbestemte jeg meg for å ta til høyre mot Vesle Skjelbreimyr. En ekstra sløyfe i fint og småkupert terreng. Herlig!

 

Løype langs Vesle Skjelbreivann i Østmarka

 

Jeg går ikke bort til Skjelbreia, der Oslo Trekkhundklubb holder til, men tar løypa til venstre langs Vesle Skjelbreivann til løypekryss. Det var fristende å gå videre nordover inn Paradisdalen, men som ventet, var ikke ryggen like ivrig pga. uvante bevegelser. Jeg gikk derfor opp bakken til Slettebråten og videre i hovedløypa mot Klokkerud.

Straks etter Tretjerna ved Torsmosen tar jeg en scooterkjørt forbindelse (løype) ned gjennom Torshølet og ut på Sør-Elvåga. Ikke de beste sporene her, men helt ok.

 

Torshølvika i Sør-Elvåga, Østmarka

 

 

Sør-Elvåga nordover mot El Paso (Skyttenbrua) i Østmarka

 

Jeg staker og går litt om hverandre, alt ettersom hva ryggen tillater, men ved El Paso, som ligger i sundet mellom Sør- og Nord-Elvåga, går jeg i land – stoler ikke på isen i sundet. Straks etter er jeg ved løypekrysset på Petersbråtan. Herfra tar jeg samme vei (løype) tilbake til bom ved Blindløypa som jeg kom.

Det var herlig med skitur i Østmarka, som har et utall av løyper i alle retninger, på kryss og tvers, og på langs. Bare å nyte når forholdene er der. God tur 🙂

Ca 25,4 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top