Østmarka; En magisk dag på Nøklevann…..

6 januar 2022. Det skulle bli en magisk løpetur på Nøklevann, det tredje største vannet i Østmarka, når sola skinner fra en skyfri himmel. Og ettersom Oslo kommune ved Bymiljøetaten hadde brøytet skøytebane rundt vannet, kunne jeg ikke la denne sjansen gå fra meg. Det er alltid gøy å løpe på vann når forholdene er de rette slik som nå.

 

Sørlimyra; etter oppdemmingen i 1923 ble myra inn mot Sørli i nordvest satt under vann. Det som tidligere hadde vært en tørr moltemyr, ble nå en våt hengemyr og etter en tid begynte torva å flyte opp og drive ut i drikkevannet. Fuglene som hadde hekket på myra, begynte også å forlate området, så kommunen fant det best å bygge en stenmur ut mot selve vannet for å holde myrområdet på plass. Fakta; Østmarka fra A til Å.

 

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Sørli før jeg stakk ut på isen ved Sørlimyra. Her følger jeg et tråkk langs land til Bråten hvorfra jeg fortsetter i brøytet skøytebane rundt Nøklevann. Og her forteller bilder mer enn ord, bare å nyte.

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter å ha tatt en runde rundt Hareholmen, som ligger like sør for Sarabråten, fortsetter jeg nordover. Ved Heftyes brygge, like nedenfor Sarabråten, ser jeg at det er brøytet noe ute på vannet og selvsagt måtte jeg sjekke dette. Det var brøytet en skøytebane formet som et hjerte, herlig.

 

 

I nordenden vender løypa sørover langs land på motsatt side, men først måtte jeg ta noen bilder av øya med det merkelige navnet Palmeøya.

 

Fra Even Saugstas blogg <<Østafor byen og vestafor Øyeren>> kan følgende hitsettes; Fra en øy til en annen. øya innerst i Dæliseterfjorden (Børtervanna) går under navnet Malorca. Bjørketrærne der skal visstnok vaie like fagert i vinden som palmene på Middelhavsøya. Palmer av norsk kvalitet finnes også på øya helt nord i Nøklevann som har fått navnet Palmeøya. 

 

 

 

Huldrekjerka, er en steinformasjon som, med god fantasi, kan minne om et kirkespir ved vestbredden av Nøklevann, ved Bukkeberget. En grotte var tidligere tilgjengelig her, men satt under vann ved oppdemmingen av Nøklevann i 1922. Fakta; Østmarka fra A til Å.

 

 

 

 

 

 

 

Etter en herlig runde på Nøklevann som ble helt magisk løp jeg tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom. Ikke så ofte forholdene inkl været er så bra som nå, men å løpe på islagte vann, er en fin opplevelse som kan anbefales.

 

Ca 12, 4

1:21

Se tur på Strava HER:

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top