Østmarka; Blåbærstien – Rundvann – Smalvann – Breidåsen …

18 mai 2022. Etter noen fine dager på hytta ved Lyseren i Spydeberg skulle jeg ta en løpetur i Østmarka. En tur med stiløping på variert underlag.

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Ødegården via Rustadsaga før jeg tar rød løype innover mot Gudbrandsdalen. Underlaget er bra – selv etter litt regn på formiddagen – bare å nyte.

Ved Cudriobakken fortsetter løypa inn Gudbrandsdalen mens jeg holder til venstre opp bakken og videre i rød løype et stykke. Løypa fortsetter så videre til Langvann via Krugmyra, men jeg velger å ta «Blåbærstien» en umerket sti på åskammen mellom Gudbrandsdalen og Krugmyra som er blitt en favoritt.

 

Blåbærstien, som også kalles “Stilykkens portal” på Strava,  er ca. 1,1 km

Bakken opp fra Gudbrandsdalen til Breidåsen (blå- og rødmerket sti/løype), går under navnet “Lillehammer/Lillehammerkneika eller Dombås”. På 1920-tallet ble det satt opp rekkverk langs den bratte stien.

 

Fra løypekryss tar jeg rød løype opp på Breidåsen og videre ned til Smalvannsmåsan. Her tar jeg sti til venstre og straks etter kommer jeg til nordenden av Smalvann. Jeg velger å holde til høyre rundt deler av vannet før jeg tar rød løype rett vestover mot Rundvann.

 

Rundvann i Østmarka

 

Jeg følger blå sti rundt Rundvann og er kort innpå Flyktningeruta før jeg fra Østmarkskapellet tar rød løype ned til Smalvann. Her holder jeg til høyre og fortsetter så rundt vannet via Bamsebo.

 

Smalvann med hytta “Bamsebo” i bakgrunn.

 

Gangbaner over Smalvannsmåsan

 

På sva ned Breidåsen som på Strava kalles “Breiåsen Smud”  til Ødegårdsletta.

 

Deretter tar jeg sti over deler av Smalvannsmåsan før jeg fra Breidåsen tar umerket sti nedover langs Lauvdalen til Ødegårdsletta. Herfra tar jeg grusvei tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom.

 

Ca 12,1 km

1:31

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top