Østmarka;Lauvtjern – Puttåsen – Lindebergåsen…

10 august 2015. Møtte Einar på Haraløkka for felles tur. I utgangspunktet skulle vi til Grønlihytta via Kroktjern, Lauvtjern og Puttåsen, men slik ble det ikke…

Fra Haraløkka fulgte vi grusvei til Nøklevann via Ulsrudvann og Korketrekkeren, før vi fortsatte på sti innover Lutdalen til stikryss. Her tar vi til høyre opp skrenten og videre til Kroktjern. Underlaget var greit, men vått enkelte steder. Vi passerer tjernet, krysser rød løype og holder så til venstre der løype-og sti, skiller lag. Her var det nokså vått den første biten men, bedre etterhvert som vi kom inn i gammel skog med mose som underlag. Straks etter kommer vi frem til ny blå sti og her tar vi til venstre. Dette er et flott parti og vi nyter turen videre mot Lauvtjern. Etter en kort fotopause, fortsetter frem til stikryss på østsiden av Lauvtjern.

Her var jeg for en uke side og “frisket” opp gamle merker sa Einar, mens jeg lurte på hvem som hadde merket hvem, siden de var like blå. (hehe)

I og med at vi skulle til Grønlihytta, valgte vi sti videre mot Grønlia og Furuset. Over Puttåsen som er Oslos høyeste topp i Østmarka (9. høyest i Ø.- 363 moh), var forholdene bra og det gikk raskt videre.

Til nå hadde alt gått som planlagt og vi nærmet oss Grønlihytta, men så delte stien seg og istedenfor å ta til venstre og videre til Grønlihytta, valgte vi å fortsette rett frem. Vi visste ikke hvor denne stien førte, men trodde at den også ville ende ved Grønlihytta. Og etter en stund på en sti som minnet mest om en gammel kjerrevei, kom vi ut i åpent lende under noen kraftledninger. Nå vet jeg hvor vi er sa Einar og straks etter kom vi frem til en grusvei. Jeg kjente meg ikke igjen med det samme, men Einar som var helt sikker på at vi skulle til venstre, tok føringen og ikke lenge etter var vi ved Lindebergåsen. Hvor ble det av Grønlihytta tenkte – tenkte jeg.

Dette er ikke noe problem sa Einar – vi tar en blå sti rett her borte, og så forsvant han inn i krattet. Jeg har ikke tidligere vært i dette området og fasinert av omgivelsene, fortsatte vi mot Lutvann.

Blå sti fra Lindebergåsen til Lutvann (1 km)

Fra Lutvann skulle vi ta blå sti over Fageråsen og deretter grusvei fra Haugerud til Trasop, men vi tok til høyre i første stikryss og straks etter kom vi ut på en vei ved noen bolighus. Her har jeg aldri vært – sa jeg, og lurte på hvor vi var. Jeg tror vi er på toppen ved Trosterud – svarte Einar.

Vi svingte nå til høyre og etter å ha fulgt Johan Casbergs vei til Haugerudveien, fortsatte vi på en gangvei til Hellerud. Her i fra, fulgte vi Hellerudveien, Generalen og Olav Nygård vei tilbake til Haraløkka. En flott tur som ble noe legere enn tenkt men, fint allikevel.

Ca 16,9 km

2:10

#østmarka #mosjon #trening #løpetur

flere bilder følger:

Ved Lauvtjern står denne flotte hytta

Lauvtjern – sett fra hytta

ikke lett å se at det her går en blå sti