Østmarka; Blåbærstien – Flyktningeruta – Smalvann……

18.mai 2021.

 

 

 

Etter en noe våt langhelg på hytta i Spydeberg, hvor vi på selveste dagen, 17 mai, sto ved Skihytta til Spydeberg IL og så på et rullende tog med traktorer, var det fint å kunne ta seg en tur i Østmarka med joggesko. Underlaget i marka skulle til tross for mye nedbør den siste tiden vise seg å være bedre enn forventet, men svært vått der det pleier å være vått.

 

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga, Trekanten og Ødegården før jeg satte kursen innover mot Gudbrandsdalen. Ved løypedele tok jeg til venstre opp Cuidrobakken og videre et stykke før jeg tok umerket sti videre.

 

Cuidrobakken i Østmarka
Blåbærstien fra Gudbrandsdalen i Østmarka

Umerket sti eller “Blåbærstien” som den kalles, er blitt en favoritt. Underlaget er overraskende bra og her er det bare å nyte….

 

 

Blåbærstien

I neste sti- og løypekryss tar jeg blå sti rett sørover til jeg kommer innpå Flyktningeruta. Her svinger jeg til høyre og straks etter passerer jeg Milorghulen. Jeg klyver opp skrenten på det som ligner trapper, men greit å ha kjetting som rekkverk i tillegg. Opp kommer jeg og fortsetter så videre på samme sti et stykke før jeg tar turen bort til Bamsebo.

 

Bamsebo; er en hytte på sørsiden av Smalvann nær Østmarkskpl. Hytta som eies av Oslo Røde Kors hjelpekorps, ble like etter krigen flyttet fra Frognerparken hvor den har fungert som brakke for tyske offiserer.

 

Sti langs Smalvann på østsiden

 

Herfra tar jeg sti delvis rundt vannet før jeg tar umerket sti til rød løype. Det var nokså fuktig her, men det er det jo ofte når løypa er rød merket. Uansett tar jeg denne opp til Østmarkskpl og deretter Flyktingeruta ned til Rundvann.

 

Blå sti rundt Rundvann
Rundvann i Østmarka

Det er stille på vannet som speiler omgivelsene. Herlig, sa jeg og tok noen bilder før jeg forsatte på blå sti rundt nordsiden av vannet. Herfra tar jeg blå sti videre over Skullerudåsen. Det var glatt og sleipt ned steinrøysa ved Fjellstadbakken, men det går greit bare man er forsiktig.

 

Gangbaner over Fjellstadmyra

 

Jeg krysser lysløypa, eller rettere sagt, følger gammel lysløype videre over Fjellstadmyra før jeg tar blå sti til grusvei ved Løkka. Herfra tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. En fin tur på variert underlag.

 

ca 11,1 km

1:30

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

Smalvann
Rundvann

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top