Haraløkka – Ryen – Ekebergsletta – Solveien….

11 september 2020. Det var fortsatt tidlig morgen og enda ikke lyst da jeg satte i vei fra Haraløkka langs Bølerlia til Nøklevann skole. Planen var å ta en morgentur i favorittløypa som er ca. 13,5 km – en fin start på dagen 🙂

Fra Rustadsaga følger jeg Generalen, Skullerudveien og Enebakkveien forbi Abildsø og opp til Ryen. Herfra pleier jeg å ta Svartdalsveien til Plogveien og tilbake via Manglerud, men denne gangen, valgte jeg å fortsette opp langs Vårveien til Ekeberg skole.

 

Turvei fra Ekeberg skole

 

Her følger jeg turvei over Ekebergsletta og videre langs Ekebergveien til Holtet. Det har så langt gått forholdsvis lett og derfor bestemte jeg meg for å ta Solveien videre. Og her langs Solveien, var det stille og rolig – bare å nyte fine omgivelser og stedvis god utsikt mot Bundefjorden.

 

Solveien

 

Solveien er en vei i Oslo på Nordstrandhøgda i bydel Nordstrand. Veien går fra Kongsveien til Ljabruveien og er ca. 3,9 km lang. Solveien regnes som en av Oslos dyreste adresser, og slik har det vært siden tidlig på 1900-tallet.

 

Utsikt mot Bundefjorden

 

Underveis mens jeg løp bestemte jeg meg for at dette skulle bli et nytt løp til Run4life Løpskarusellen 2020 der jeg manglet en halvmaraton. Fra Solveien følger jeg Ljabruveien et stykke før jeg tar inn Ingers vei. Her er det bratt og jeg går opp det meste av bakken før jeg fortsetter videre langs Åsdalsveien og Knud Øyens vei til Ekebergveien. Det går litt tyngre opp bakken forbi Ljabru, men jeg greier å løpe og straks etter Nordstrand kirke er jeg på Nordstrand.

Det går greit videre langs Nordstrandveien og ned til Skulleruddumpa hvor jeg tar gangvei opp til Skullerudbakken. Her går jeg opp den bratteste delen før jeg løper videre langs Olaf Helsets vei og deretter generalen til Bøler hvor jeg passerer 21,2 km like etter brua. Herlig sa jeg til meg selv og var godt fornøyd med fullført løp.

 

Run4life Løpskarusellen 2020 er komplett med 5 km, 10 km og halvmaraton. Well done!

 

Haraløkka Idrettspark, Bøler

 

Den siste biten ca. 0,8 km blir lett nedgågging forbi Snapper`n til Haraløkka og hjem.

 

Ca 21,2 km + 0,8 km

2:09

Se tur på Strava HER:

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top