Nesodden på langs (NPL-2018)

Lenge har jeg syslet med tanken om å løpe Nesodden rundt – faktsik helt siden NK og jeg løp <<Hurum – rundt>> for noen og år siden. Det har bare liksom ikke blitt tid til det, men da Nesodden IF Friidrett annonserte “Nesoddden på langs” tenkte jeg at det uansett ville være en flott erstattning. Og siden jeg er nokså kjent på Nesodden langs vannet mellom Tangen og Fagerstrand, var dette en flott anledning til å stifte bekjentskap med terrenget på oversiden av vannet mellom Fagerstrand i sør og Berg idrettspark i nord.

Jeg ankom Berg idrettspark i god tid og straks etter å ha parkert gikk jeg for å hente startnummer osv. Jeg var påmeldt “Hardhausen” som var det lengste (13,4 km) av 3 løp et kupert skogsløp på langs av nesten hele Nesoddlandet og som stort sett gikk på skogsstier hele traseen. Herlig tenkte jeg og ruslet litt rundt for å nyte god stemning. Eneste skår i gleden var at jeg de siste dagen hadde slitt med forkjølelse, men det fikk heller stå sin prøve uansett ville jeg ha en fin tur.

Logistikken var upåklagelig da første buss fra Berger til Myklerudbanen på Fagerstrand gikk litt føre kl 11.00 og selvsagt – var jeg med denne. Etter en stopp i Fjellkrysset for de som skulle løpe Styrkeprøven (6 km) fortsatte bussen til Fagerstrand.

I strålende høstvær var stemningen god og det var bare å nyte. Jeg ruslet litt rundt, knipset noen bilder og skravlet litt med Svein. En hyggelig kar jeg hadde truffet den gang da vi begge skulle løpe Østmarka Trail Challenge (Flykningerute løpet 2017). Deretter var det tid for oppvarming og sammen med andre løp jeg litt frem- og tilbake i den første delen av løypa. Det kjentes bra og det var behagelig å løpe i kort.

Fem minutter til start var det en som sa før jeg stilte meg opp litt bak i feltet. Stemning var litt anspent, men god. Og presis kl 12.00 smalt startskuddet. Det ble litt kø i første bakken ut fra start, men så strakte feltet seg ut og det var bare å følge på. Jeg kom greit i gang og kjente lite til forkjølelsen, men pusten var litt tung. Løypa som går på fint underlag i småkupert terreng er bra og jeg nyter flotte omgivelser. Underveis passerer vi noen tjern og jeg tenker at løypa som er blå- og rødmerket litt omhverandre er blandt de fineste jeg har løpt.

Fra drikkestasjon i Fjellkrysset (foto: arrangørens fb-side)

I Fjellkrysset er det en drikkestasjon hvor jeg tar et beger med saft før det bærer videre over Kirkeveien og rett inn i løypas tyngste parti opp til Nesoddens høyeste punkt Gaupefjell (210 m.o.h.). Jeg løper halvveis opp i bakken, men ser at det bare blir brattere og går derfor den siste biten opp. Herfra følger vi samme trasè som den korte løypa (6 km) som starter med et lett parti ned mot Bleikslitjern.

På vei nedover mot Bleikslitjern (ca 8-8,5 km)

Fra Bleikslitjern følger et tyngre parti med noen kneiker som jeg går opp før vi fra To gård – hvor det var mye folk og god stemning – følger Toveien videre. Fra veien tar løypa inn på sti hvor det nå går slakt nedover mot Berger stadion. Jeg forsøker her å øke farten for om mulig å passere noen av de jeg har holdt følge med, men de tenker nok det samme for vi holder stillingen og etter en runde på tartandekket inne på stadion, passerer vi mål i samme rekkefølge som vi har hatt det meste av løpet.

Herlig, tenkte jeg i det jeg passerte målstreken og fikk en flott medalje om halsen. Dette hadde gått bedre enn forventet og hvilke herlig løype det var – kanskje en av de fineste jeg har løpt.

Med en flott medalje om halsen, en bolle og et beger med saft, takket jeg for meg og satte så kursen hjem. Takk til Nesodden IF Friidrett for en flott dag på Nesodden. Dette kan virkelig anbefales og hit kommer jeg gjerne igjen.

ca 13,4 km

1:30:48

Mer om NPL på Sportsmanden HER

For resultater m.m., se HER

#nesoddenpålangs #trailrunning #runforfun #mosjon #running #turogtrening #npl2018 #løp

flere bilder følger:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top