Landevei; Hurum rundt fra Sætre

Nils Kristian (NK) og jeg har i lengre tid syslet med tanken om å løpe Hurum rundt eller Nesodden rundt. NK som er fra Sætre, har tidligere tatt Hurum-runden både på sykkel og med joggesko. Jeg imidlertid, var litt kjent på Hurum da jeg som liten ofte hadde feriert på hytte mellom Fergeleiet på Storsand og Filtvet. Vi valgte Hurum rundt denne gangen, så får heller Nesodden rundt bli vårt neste prosjekt.

Siden det også denne dagen skulle bli svært varmt, gjaldt det å starte så tidlig som mulig og ca kl 07.30, møtte jeg NK i Sætre. Jeg parkerte bilen i Øraveien ved bussholdeplassen og var så klar for dagens langtur. Planen var Hurum-rundt inkl Holmsbu, ca 50 km.

Jeg har liten erfaring med lange løp, men gledet meg til denne langturen og ca 07.45, satte vi avsted. Godt med mat og drikke i hver vår sekk fulgte vi Søndre Sætrevei et stykke før det begynte å stige. Vi var blitt enige om at vi ikke skulle løpe bakker ,og slik ble det. Vi pratet om løst og fast, passerte Verpetjerna, og straks etter var vi oppe.

på toppen i Storsandveien tar vi første drikkepause

Etter en drikkepause fortsatte vi langs Storsandveien forbi “eplehagen” og så gikk det nedover. Utsikten mot Håøya/Oscarsborg og Drøbak er formidabel, og ekstra flott ble det med “Kiel-ferga” på vei innover mot Oslo.

Color line i Drøbaksundet

Det var mye ny bebyggelse langs veien innen vi kom til Storsand fergeleie, men bygget der den gamle butikken var, stod fortsatt. Husker at vi handlet her og at kjøpmannen senere samme dag, fraktet varene til hytta da vi ikke hadde bil.

den gamle fergekaia på Storsand

Fra fergekaia og videre utover mot Filtvet, kommer det litt vind fra sjøen og det lukter salt. Passerte også hytta som den gang var en firmahytte for Christiania Spigereverk. Artig var det å se denne igjen etter mange år. Tror det var i 1968 at vi var der første gang.

Etter ca 16-17 km ankommer vi så Filtvet. Det har gått greit så langt og heller ikke, har det vært for varmt. Vi går innom en butikk og handler. Jeg kjøper en saft is og kald drikke.

fra Filtvet mot Tofte

Fra Filtvet følger vi Østre Strandvei forbi en gammel kirke, og så Vestre Strandvei videre mot Tofte.

Kirken som ble oppført i 1894, ble bygget i laftet tømmer

Det er fortsatt litt vind men, den kommer nå mer fra siden og bak, og kjøler ikke like mye. Det går imidlertid fortsatt greit og etter ca  22-23  km, er vi i Tofte sentrum. Det er fint her i Tofte og særlig badestrendene er innbydende og jeg tenker at hit skal jeg tilbake, men da for å bade.

Tofte

en av flere badestrender i Tofte

Tofte, sentrum

Vi fortsetter så videre gjennom sentrum og ut av Tofte langs Tofteveien. Veien svinger nå mot nordvest og vi forlater kysten. Det stiger jamt der vi nå tar oss oppover i Sagenedalen lags en rørleding, forbi et oppdemmet vann og så videre over Grønnsletta.

en demning i Sagenedalen

Her er det liten eller ingen vind og med sola i ryggen, blir det svært varmt. Vi passerer Tronstad gård og 31 km innen vi når frem til et veikryss ved Kano. Her vurderte vi iht. plan, å ta inn Myhreneveien og så til Holmsbu, men droppet det denne gangen.

en av mange sletter vi passerte….

Etter nok en drikkepause (ble mange av disse), følger vi veien videre over de mange og lange slettene. Fin utsikt var det også mot Rødbergvannet som var ett av flere vann vi skulle passere under veis. Det ble trangt om plassen enkelte steder med møtende tungtransport, men ellers greit da veiene er nokså oversiktlige. Vi passerte så fabrikken til Rottefella i Hurum og straks etter, var vi fremme ved Klokkerstua. Her ble det en god pause med mat og drikke. I vaskehallen fikk vi etterfylt drikkeflasker m.m., før vi var klare for den videre ferd.

Klokkarstua

Fra Klokkarstua tar vi Åsheimveien videre. Vi nærmet oss nå en maraton i distanse (det lengste jeg har løpt), og det merkes i bena, men det går greit. Vi passerer flere vann og åpne sletter, før vi gjør en stopp ved Mørkvannet.

Mørkvann

Her ved vannet tok jeg av sko og sokker før jeg dyppet bena i vannet, mens NK nøyde seg med å se på.  Det var nesten så det freste i vannet, men godt var det uansett, og ikke fløt det opp noen fisk heller, hehe.

Sætrebakken

Det var nå tyngre å komme i gang igjen, men det hjalp å høre at vi nærmet oss Sætre. Vi fulgte Sætrebakken forbi en rundkjøring og så bar det nedover mot Sætre på nokså stive ben. I bunnen av bakken, sier NK takk for følget og løper hjem, mens jeg fortsetter til bilen i Øraveien ved bussholdeplassen.

Sætre, tar til høyre mot bussholdeplassen i Øraveien

I og med at vi droppet Holmsbu pga varmen denne gangen, ble turen ca 4 km kortere, men bevares, 46 km lar seg allikevel høre.

En herlig tur rundt Hurum, og særlig morsomt var det å se igjen områder jeg husker fra mange år tilbake….og til deg NK, takk for fin tur!

Ca 46 km

Se mer fra Hurum

#tur #løp #mosjon #friluftsliv #kondisjon #landevei

flere bilder fra samme tur:

Strandstua het hytta som vi ferierte på

Filtvet

Fra Tofte…..

på oversiden av demningen i Sagenedalen