Stomperudkarusellen 2.løp – Aasgaardsrunden

I god tid før start ankommer Frode og jeg Lørenfallet der Sørum IL arrangerer Stomperudkarusellen for 38. gang. Vi rusler over gressmatta på stadion og hilser på kjente og ukjente. Her var det fin stemning og god atmosfære. Været kunne neppe bli særlig bedre og det var passe varmt – bare å glede seg.

Ferdig skiftet som vi var så tok jeg meg en runde for oppvarming mens Frode skravlet med Arnstein. Og mens jeg løp litt frem og tilbake over gressbanen, lurte jeg på – hvem var egentlig denne Stomperud?

August Stomperud på tur i skogen med sin forlovede, Petra, en vårdag i 1957. I bakgrunnen nr. 87, den grumme rival.

Den svenske figuren 91:an Karlsson er opphavet til nr. 91 Stomperud. Stomperud er en klassisk, norsk, humoristisk tegneserie om soldater. Serien viser situasjonskomikk rundt livet i en norsk militærleier. Stomperud begynte som fast innslag i Norsk Ukeblad 17. april. 1937. Stomperud er i dag den eldste norske tegneseriefiguren som fremdeles kommer i nye serier. Se mer om Stomperuds gård i Sørum HER:

Tiden gikk fort og straks etter barneløp m.m., var det tid for å innta starfeltet. Vi skulle starte i veien på utsiden av stadion mens målgang var inne på stadion. Vi ønsket hverandre god tur og så forsvant Frode fremover mens jeg inntok en mer beskjeden plass lenger bak. Jeg var litt spent på egen form osv., men med et startnummer jeg hadde fått av Sportsmanden (tusen takk!!) gledet jeg meg til å debutere i Stomperudkarusellen.

På vei ut fra start (foto: Olav Engen/Kondis)

Baktroppen på vei ut fra start (foto: Olav Engen/Kondis)

Klar ferdig gå var det en som sa før startskuddet smalt. Jeg kom meg greit avsted og det var herlig å være i gang. Alltid spennende med nytt løp og nytt sted. Løypa som skulle gå på terreng/vei, grus og asfalt, startet med en noe kupert vei før den tok inn på grusvei som vi følger videre. Omgivelsene er fine og jeg forsøker å nyte, men det går overraskende tungt og pulsen er høy.

Etter ca 3,5 km tar løypa inn på skogsvei og her kvikner jeg til. Underlaget er stort sett greit, men det er endel våte partier der snøen nylig har smeltet. Sammen med 2-3 stk holder vi delvis følge frem til drikkestasjon. Jeg tar et beger med saft og en pust i bakken før jeg setter avsted sammen med en av de jeg kom sammen med. Vi skifter litt på hvem som drar og slik fortsetter det igjennom lysløypa til vi kommer utpå grusvei og asfalt. Og selv om det nå går oppover klarer jeg å øke farten tilstrekkelig til å avgjøre duellen til min fordel. Fornøyd med egen innsats og oppmuntrende tilrop fra Frode – spurter jeg i mål på tiden 50:58.

(foto: Arnstein/Sportsmanden.no)

Og selv om jeg ble slått av “sjefen” med over 11 min. er jeg godt fornøyd med fullført løp. Om første halvdel var tung så gikk det bedre etterhvert. Et flott løp med god atmosfære både før under og etter løpet – akkurat slik det skal være.

Stomperudkarusellen 2. løp – Aasgaardsrunden fullført.

Ca 9 km

50:58

For resultater m.m., se Sportsmanden

#stomperudkarusellen #teamsportsmanden #tuotrening #running #runforfun #mosjon #terrengløp

Flere bilder følger:

Arnstein og Frode ved klubbhuset til Sørum IL

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top