Fredrikstad Maraton 2011

22 oktober

 

          Fredrikstad Maraton 22-oktober 2011.

       

I hele sommer og utover høsten har Fredrikstad maraton vært

et mål. Jeg har tidligere deltatt 2 ganger i Nordmarkstraveren

(30 km) og er med det, blitt fristet til å prøve meg på en maraton.

 

Nils Kristian (NK) som jeg har hatt flere fine turer sammen med, skulle

også være med. Han deler villig av sin erfaring med lange løp og jeg er

lutter øre.

 

Så er dagen kommet og jeg reiser tidlig fra Bøler og skulle møte

NK på p-plassen ved Stjernehallen. Etter litt om og menn, fant

jeg endelig frem til hallen. Var tidlig ute og gikk derfor til

FIF-huset for å hente startnumrene våre. Jeg hadde fått nr 2

og NK nr 3.

 

Jeg kikket litt rundt i området og mens jeg sto der

fikk jeg en urolig følelse og lurte litt på hva jeg nå hadde begitt

meg ut på. Vel vel, det er nok normalt å være litt spent og jeg

så frem til å komme i gang med min første maraton.

 


Start og mål ca en time før start.

 

                        
                    Løypa var 3 runder a`14 km. Ca 8-9 km på asfalt

                    og ca 5-6 km på grusvei/skogsvei

 

Jeg ruslet tilbake til bilen og straks etter kom NK. Med ca 1 time igjen

til start, rakk vi å spise og skravle litt før vi skiftet og gikk tilbake til

Fif-huset. Mitt mål for løpet var å fullføre og aller helst under 5 timer

og kanskje så nære 4,5 time som mulig. Med rundetider på ca 1.30 ville

4 t 30 min være innen rekkevidde. Og med dette som utgangspunkt var

vi klare for start.

 

Starteren ga beskjed om at det var 5 min til start og vi ruslet de 195 m

tilbake og stilte oss opp for start. Vi ønsket hverandre god tur og lykke til.

Det samme sa jeg til Oline fra Rustad IL i det starten gikk.

 

Tok det rolig ut fra start, passerte mål og så var liksom løpet i gang. Det var

ikke den oppjagede starten det kan være andre steder, men alt gikk rolig for

seg og om det skyldes respekten for distansen vet jeg ikke, men det ble veldig

stille i feltet.

 


Fra starten, i blå trøye bak nr 97 er NK i gang og jeg litt lenger bak.

 

Vi kom ned på en gang og sykkelvei (asfalt) som gikk langs Rølvsøyveien

til Rolvsøy kirke og i det vi passerer 8 km, svinger vi inn langs Hatteveien med

retning mot marka. Et litt tyngre parti følger så til man er oppe ved Rekustad

skole og så inn i Fredrikstadmarka. Vi hadde frem til hit løpt ca 9 km og hele

vei hadde jeg følge med to erfarne karer som jeg snakket noe med.

Synes ikke det gikk spesielt fort men da den ene kunne opplyse at vi holdt

5.40 tempo ante jeg uråd, men forsatte allikevel sammen med disse to.

 

Vi nådde frem til drikkestasjon på ca 9,5-10 km og da den ene av de to

jeg hadde holdt følge med måtte late vannet, fortsatte jeg videre alene

i samme tempo. Det var flott i skogen og på grusveien gjennom Borredalen og

Bjørndalen, var uten bakker og det var herlig å løpe der. Passerte to vann,

dam 1 og dam 2 på ca 13 km.

 


NK i fint driv forbi dam 1

 


Her passerer jeg dam 1 ikke lang bak NK (Steve Collier, Arvid Mathiesen og Hans Petter Johansen (Foto: Hege Tokerud)

 

Med ca 1 km til runding, får jeg kontakt med NK og vi passerer 1 runde sammen

på tiden 1.19,30. Den neste runden løper vi sammen, også denne runden går greit

men tempoet har dalt noe. Jeg både vet og merker at NK har mer inne og jeg ber

ham om å bare løpe, men han er tro mot sitt skjema (6 min) og vi holder følge. Vi passerer 21 km på 2.00,00 og det går fortsatt greit. Vi løper pent opp langbakken

på krabbegir og så bærer det til skogs for andre gang. Vi tar igjen noen som har

fått det tyngre og passerer ut for siste runde på 2.44.30 (rundetid 1.25,00).

 

Etter noe å drikke setter NK fart og forsvinner raskt ut av syne. Jeg prøver å

holde det i gang og løper for øyeblikket alene, ingen foran og ingen bak i

umiddelbar nærhet. Kommer ned på gangveien og blir nok litt psyket ut av

å se så langt fremover, og at jeg nå merker motvind mer enn på de to

foregående runder. 

 

Jeg passerer 30 og 31 km og sliter med å holde motet oppe og begynner å

gå. Teller skritt på høyre ben ca 50-100 og så løper jeg det dobbelte før jeg

igjen går, og slik fortsetter jeg til jeg er i marka igjen. Her går det noe bedre

og jeg orker å løpe litt lenger ad gangen før jeg må gå. På siste drikkestasjon

hadde jeg fått to begre med cola og det hjalp litt med et øyeblikks opptur.

 

Jeg passerte to løpere til som også hadde sitt å stri med og ved dam 2 

ca 40-41 km, fikk jeg igjen kontakt med NK. Jeg skjønte at han måtte ha fått problemer. Magen hadde slått seg vrang på ca 38 km og han klarte derfor ikke

å løpe, men måtte gå isteden. Vi slo følge siste biten og løp sammen mot mål.

 

Siden NK hadde bursdag i dag, synes jeg det var ok at han fikk passere først i mål

(ca 5 sek), hehe.

 

Vel i mål, med flott krus som bevis på fullført løp, med ertesuppe innabords og

kaffe i begeret, var vi skjønt enige om at dette hadde vært en flott dag.

Tross problemer på siste runden, var jeg svært fornøyd med fullført løp på tiden 4.23,15.

 

En barriere er brutt og et mål er nådd, dette var en flott opplevelse.

 

Og til deg NK, Grattis med dagen.

 

Ca  42,2 km

 

4:23

 

#fredrikstadmaraton #mosjon #løp #42km

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top