Østmarka, Haraløkka – Dryppet – Trolldalsåsen….

15.08.2016. Tidligere samme dag hadde jeg fått en sms fra Einar om at han ikke kunne være med på tur da han skulle på “kanokurs” på Sørenga. Den er grei tenkte jeg som hadde planlagt en tur til Dryppet og Trolldalsåsen. Her gjaldt det å passe på mens forholdene for stiløping er gode. Jeg har jo mange ganger vært i nærheten, men ikke helt visst nøyaktig hvor Dryppet er. Fra et tidligere innlegg, fikk jeg følgende kommentar fra Atle;

Du finner Dryppet slik. Løp Trolldalen retning Rundvann fra Karismy til du møter på blåstien mellom Langvann og Skullerudåsen. Følg blåstien retning Skullerudåsen ca 50m, og ta første umerkede sti til høyre (nordover). “Dryppet” ligger ca 200 m innover på den stien, videre kan du for øvrig følge sti over Trolldalsåsen til Fjelstadbakken”

På bakgrunn av Atles kommentar – bare “skulle” jeg finne Dryppet og fra Haraløkka satte jeg avsted langs Bølerlia til Nøklevann skole. Her traff jeg Trond Inge. Vi vekslet noen ord og jeg forklarte hvor jeg skulle og innen han ønsket god tur, hadde jeg lovet å sende bilde.

Jeg krysset skolegården før jeg tok rød løype til venstre mot Nøklevann. Det var underveis her at leggen begynte å murre. Jeg forsøker å ignorere dette, men den blir verre og ettervert, litt vond. Noe bedre ble det da jeg kom ut på grusveien og derfor valgte jeg å fortsette videre. Jeg passerer Rustadsaga, Løkka og Kattisa før jeg setter kursen mot Ødegårdsletta.


Fra ødegårdsletta og oppover åskammen langs Trolldalen til Breidåsen

Her i fra, tar jeg sti (sykkelsti) opp åskammen langs Trolldalen til Breidåsen før jeg følger rød løype forbi Smalvannsmåsan til Karismyr. Her tar jeg en umerket sti til høyre over ei myr og straks dukket Dryppet opp. Ikke store fjellknausen, men allikevel, ble jeg imponert og jammen sildret det litt vann i kulpen.


Dryppet Østmarka 


Dammen på nedsiden av Dryppet

Jeg tar noen bilder av “Dryppet” før jeg fortsetter på samme sti opp gjennom skaret. Det var bratt, men greit og opp kom jeg. Om jeg var blitt imponert av Dryppet, så var dette terrenget opp til “varden” på Trolldalsåsen minst like imponerende. Herlig – sa jeg høyt til meg selv mens jeg nyter utsikten.


En varde på Trolldalsåsen i Østmarka


Utsikt mot øst fra Trolldalsåsens høyeste punkt som er litt høyere enn varden

Fra Trolldalsåsen var det flere stier, men jeg valgte den som var mest oppgått. Det gikk nå jamt nedover og før jeg kom ned på grusveien (lysløypa), hadde jeg krysset <Pioneren> en sykkelsti som går mellom Rustadsaga og Grønmo. Jeg svingte til høyre og fulgte så grusveien videre frem til Aurtjern og Kattismyra. Her svinger jeg til venstre og tar rød løype over myra og ned til grusvei ved Kattisa. Det var litt vått, men leggen synes det var ok. Fra Kattisa følger jeg grusveien til Rustadsaga før jeg går opp Rustadsagabakken. Jeg fortsetter utover Skredderløkka mot Haraløkka, men bråbestemmer meg for å ta en ekstra runde i Blindløypa. Denne tar jeg som i et åttetall før jeg avslutter med et forsøk på stigningsløp den siste biten hjem. Trolldalsåsen og Dryppet var virkelig en opplevelse – herlig. Tusen takk til Atle for veibeskrivelse.

ca 13 km

1:32

#østmarka #oslomarka #mosjon #natur #friluftsliv #trening #runforfun

Flere bilder følger;

 

 


Smalvannmåsan


Løypekryss i Trolldalen


Varde på Trolldalsåsen


hemmm, Krokskogen?

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top