Østmarka; 10 vann i nærområdet Bøler, Oppsal og Skullerud….

13 juni 2016. For å utnytte de gode forholdene for stiløping som det er nå, hadde jeg tenkt ut en tur der jeg for det meste var på sti samt at jeg også skulle innom 10 vann/tjern på samme tur.

Fra Haraløkka fulgte jeg ny sti/grusvei til Ulsrud som da ble det første vannet. Deretter krysset jeg p-plassen ved Østmarksetra før jeg i gammel rød løype/blå sti fortsatte mot nordvest og straks etter var jeg ved Katteputten og deretter Skøyenputten.

Her i fra, tar jeg blå sti ett stykke sørover før jeg fortsetter på umerket sti i retning Solbergvann. Det er nemlig et virvar av stier i dette området, men er man kjent, så er det ok. Forøvrig er det å anbefale flere gode blå-stier i dette området som går i flere retninger.

Solbergvannet ligger øst for Oppsal, nordvest for nordenden av Nøklevann

Jeg passerer Solbergvann (blandt de fineste i Østmarka?) og ikke lenge etter, er jeg ved Rundtjern. Her tar jeg til høyre og følger lysløypa (grusvei) sørover langs tjernet før det bærer nedover Rundtjernbakkene til nordenden av Nøklevann. Jeg svinger til venstre og passerer Sarabråten før jeg ved Sleppa tar til høyre ned bakken og videre mot Bremsrud. Men siden jeg nå skulle løpe mest mulig på sti, så tok jeg av fra veien litt føre Bremsrud og fulgte rød løype (ca 1 km) frem til Ødegården. Denne løypa er ofte sølete, men med slike gode forhold som nå, så anbefaler jeg denne løypa.

Fra Ødegården følger jeg grusvei til Katismyra og Auretjern som man så vidt kan skimte i krattet rundt myra før jeg tar av fra veien. Her i fra, følger jeg rød løype gjennom Trolldalen.

Trolldalen er en trang dal fra Kattismyra og sørover mot Rundvann

Ett eller annet sted her i Trolldalen skal “dryppet” være, men denne har jeg enda ikke funnet ei heller denne gangen. I neste løypekryss ved Karismyr tar jeg til venstre ett stykke før jeg forlater rød løype og fortsetter på blå sti langs Smalvannsmåsan til Smalvann. Her følger jeg sti langs vannet forbi OFA-hytta til jeg møter Flyktningeruta i enden av vannet. Denne følger jeg videre til vann nr 9 som er Rundvann.

Vannet bærer navnet med rette da det er nesten helt rundt. Noen bader i vannet og det ser herlig ut, men jeg fortsetter videre og siden jeg ikke hadde bestemt meg for hvilke vann som skulle være nr 10, så bråbestemte jeg at dette skulle være Skraperudtjern og dermed tok jeg første blå sti til venstre. Det er nok en stund siden sist jeg var her for etter ca 200-300 m skjønte jeg at jeg nå var på full fart mot Sølvdobla. Jeg snur og returnerer tilbake til Rundvann. Finner riktig sti og følger delvis denne og en rød løype videre til renseanlegget på Skullerud og ned “brattbakken” før jeg krysser Ljanselva.

Det var tørt og fint på Skullerud Idrettsplass og vel over denne, tok jeg til venstre i veikrysset ved Skraperudtjern. Fra toppen av bakken er det en flott utsikt mot Skraperudtjern som dermed ble vann nr 10 på dagens tur.

Etter å ha gått opp skolebakken til Nøklevann skole, avslutter jeg med stigningsløp den siste biten tilbake til Haraløkka langs Bølerlia. En herlig rundtur på sti/løype/grus der jeg var innom 10 vann/tjern i nærområdet Bøler, Oppsal og Skullerud.

Ca 16,8 km

1:56

#østmarka #oslomarka #trening #løpetur #mosjon #turogtrening

Nedenfor følger bilder av vann/tjern i den rekkefølge jeg var innom disse.

Ulsrudvann, populært badevann øst for Ulsrud/Oppsal (oslobilder.no)

Katteputten, lite vann/myr mellom Oppsal og Ulsrudvann

Skøyenputten, vann øst for Oppsal,vest for Solbergvannet

Solbergvann, vann øst for Oppsal, nordvest for nordenden av Nøklevann

Rundtjern, vann øst for Trasop. Gikk tidligere under navnet Solbergtjern.

Nøklevann, vann øst for Bøler/Ulsrud, Østmarkas tredje største vann (oslobilder.no)

Auretjern, lite tjern i Kattismyra sørvest for Ødegården

Smalvann, vann øst for Østmarkskpl. Er øverste vann i vassdraget som ender i Vansjø ved Moss

Rundvann, vann vest for Østmarkskpl. Badeplass og godkjent bålsted. Vann uten tilsig fra andre kilder, men nytt vann fra oppkomme midt i vannet

Skraperudtjern, vann øst for Skullerud skole. Gammel overtro vil ha det til at vannet er bunnløst, eller har dobbel bunn

Fakta om de enkelte vann; Østmarka fra A til Å

2 thoughts on “Østmarka; 10 vann i nærområdet Bøler, Oppsal og Skullerud….

1. Hei! Fin blogg. Du finner “dryppet” slik: Løp Trolldalen retning Rundvann fra Katismyr til du møter på blåstien mellom Langvann og Skullerudåsen. Følg blåstien retning Skullerudåsen i cirka 50 meter, og ta av første umerkede sti til høyre (nordover). “Dryppet” ligger da 200 meter innover på den stien, videre kan du for øvrig følge sti over Trolldalsåsen til Fjelstadbakken.