Østmarka; Haraløkka – Bremsrud – Rundtjernbakkene….

11.08.2016. I og med at vi hadde valgt å ta de siste feriedagene hjemme, benyttet jeg anledningen for en rolig løpetur rundt Nøklevann. Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga. Her svinger jeg til høyre og følger gang- og grusvei videre forbi Skullerud skole til veikryss i enden av Skraperudtjernet. Planen var å ta det svært så rolig og for å ikke utfordre leggen mer enn nødvendig, gikk jeg i bakkene. Jeg gikk opp forbi Hullet til Fjellstad før jeg fortsatte å løpe videre på grusvei rundt Nøklevann. Været var ok og bena kjentes greie, og Ikke lenge etter, passerte jeg Bremsrud. Et sted med mye historie.


Øvre Bremsrud – 1928  (oslobilder.no)

Bremsrud; nedlagt plass sørøst i Nøklevann. Bremsrud ble sannsynligvis ryddet allerede før svartedauen i 1350. Fram til 1660 var Bremsrud krongods, dvs. eid av kongen. Plass under Rustad gård fram til 1723 da den ble fradelt sammen med Sarabråten (Jørgensrud) og ble selvstendig bruk. I 1856 kjøpte Thomas Heftye begge gårdene og i 1897 kjøpte Aker kommune Bremsrud for å sikre Nøklevann som drikkevann.Bygningene på Bremsrud (Nedre Bremsrud) lå nedenfor veien, mot vannet. Nærheten til drikkevannet førte til at Bremsrud ble revet i 1921. På oversiden av veien ble det tidlig på 1900-tallet bygd et hus for Skogsfullmektig Svein Feragen. Dette ble kalt Øvre Bremsrud eller Skogheim, men gikk også under navnet Hybertstua eller bare Hyberten. Vannverkets tidligere overføringstunnel mellom Elvåga og Nøklevann kom ut ved Bremsrud. Litt sør for Bremsrud lå tidligere hoppbakken som gikk under navnet Frambakken. Den var i bruk fram til 1950-tallet og var en 20-meters bakke. Sportsklubben Freidig fra Nordstrand kan ha startet bruken av denne hopptrasèen allerede omkring 1900. Det er nå rasteplass,bålplass og badeplass ved Bremsrud.

Fakta: Østmarka fra A til Å.

Ved Sleppa svinger jeg til venstre og passerer deretter Sarabråten før veien svinger ned langs Nøklevannet. Jeg har ikke tatt Heftyeveien rett over vannet enda ei heller denne gangen, for bena fungerer så bra at jeg bestemte meg for å fortsette opp Rundtjernbakkene til Rundtjern. Vel og merke, gikk jeg opp disse bakkene som er nokså seige. Vel oppe ved vannet, tar jeg et bilde før jeg fortsetter mot Oppsal/Trasop.


Rundtjern – Østmarka

Etter bommen tar jeg til venstre og følger turvei nesten til Bjartbakken før jeg tar til høyre inn Unnarennet. Deretter langs Hellerudveien til Olav Nygårds veg. Jeg går opp denne før jeg løper den siste biten til Haraløkka og hjem. At jeg gikk i bakkene, var nok leggen fornøyd med for denne holdt bra hele veien.

Ca 12 km

1:17

#løpetur #mosjon #østmarka #oslomarka #treningsglede #nøklevann 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top