Nordmarka – Skogsmaraton….

19 mai 2016.

Nils Kristian og jeg har lenge gått med planer om å ta en langtur i Nordmarka. Vi har flere ganger tidligere løpt traseèn til  Nordmarka Skogsmaraton, men ikke etter at løypa var blitt endret i 2015. Tidligere gikk jo løypa tur/retur – Vestre Hakloa, men nå gikk ny løype tur/retur – Helgeren. Vi var derfor blitt enige om at vi denne gangen skulle ta en gjennomløping av ny løype.

Siden vi begge er medlemmer av Team Sportsmanden fikk vi opprettet dette som et arrangement for gruppen – Langtur i Nordmarka Skogsmaratontraseèn. Responsen var tilsynelatende god og det var flere som meldte interesse, men dette til tross, ble vi bare tre som dro sammen på tur.

Klar for langtur i Nordmarka

Fra bommen fulgte vi Ankerveien forbi Svartkulp og videre til Nordseter i Ullevålseterveien. Denne følger vi så videre langs Skjersjøelva og opp til Skjersjødammen. Været var ok og det var passe varmt.

Skjersjødammen – Nordmarka

Vi krysser over “dammen” før vi fortsetter videre langs Nordmarksveien. Underveis mens vi prater, nyter vi utsikten mot Skjersjøen. Terrenget er kupert og vi går i de bratteste bakkene, men allikevel, kjenner jeg at det murrer i den ene leggen. Bare denne nå ikke blir verre tenkte jeg og straks etter var vi på Bjørholt og Nordmarka skole.

Bjørnholt og Nordmarka Skole – Nordmarka.

Vi tar en rask drikkepause før vi fortsetter videre. Leggen bekymrer litt, men foreløpig går det greit. Været er ustadig og det kommer litt regn, men kaldt er det ikke – så det er ok.

Siden sist gang NK og jeg tok denne turen, var løypa blitt endret med en “hale” frem og tilbake langs Helgeren, og da vi kom til veikrysset ved Bjørnsjøen/Fortjernet, forsatte vi derfor til høyre langs Fortjernet. Vi var ikke helt sikre på hvor løypa vender, men vi fulgte Gørjaveien forbi Helgeren, Lille Gørja til Gørjahytta  ved Store Gørja.

Gørjahytta som ble bygget i 1929 og som disponeres av OFA, ligger ved Store Gørja. Store Gørja er et vann i Nordmarka i Oslo og ligger 376 m.o.h. Vannet har tilløp fra Kalvsjøen i sør og har utløp mot nordvest til Lille Gørja. I nordenden av Store Gørja ligger en “tømmerkistedam” (demning laget av laftet rundtømmer). Dammen som opprinnelig var her, ble restaurert i 1995.

Vi tar en mat- og drikkepause før vi returnerer samme vei tilbake til veikryss som vi kom. Løypa som går på Gørjaveien er den samme som Holmenkollmarsjen (før den ble flyttet til Sørkedalen) og Grenaderløpet som starter i Hakadal. Vel tilbake i veikrysset, setter vi så kursen mot Kikutstua. Leggen er ikke helt god, men det går forholdsvis greit og ikke lenge etter, er vi på Kikut. Underveis hadde vi blitt enige om at Nina kun skulle etterfylle vann før hun fortsatte alene mens NK og jeg tok oss en lengre matpause.

Utsikt mot Bjørsjøen fra Kikutstua

Fra Kikutstua følger vi grusvei langs Østre Fyllingen forbi Fyllingen gård til Knappaveien. Her tar vi til venstre over brua og deretter videre på grusvei mellom Østre og Vestre Fyllingen. Her er det både grønt og frodig, stille og rolig og vi nyter turen videre.

Øverst – Østre Fyllingen og nederst – Vestre Fyllingen

Langs Sakariasveien stiger det jamt og vi går det meste av veien. Utsikten er formidabel og vi ser Kikuttoppen på motsatt side av Bjørnsjøen. Det kjennes at vi har vært ute en stund og da vi runder toppen, var det helt ok at det nå var et lengre parti med nedoverbakker. Det går rimelig greit og i neste veikryss svinger vi til venstre inn Kobberhaugveien. Denne følger vi nesten helt frem til Kobberhaughytta. Men like før hytta tar løypa inn på blå sti (trillesti) som den følger videre frem til Blankvann.

Her i fra, går løypa på grusvei forbi Øvre og Nedre Aurtjern til Ullevålseter. Vi både går og løper omhverandre og om den siste bakken var lei, så kom vi oss greit frem Ullevålseter. Her tar vi en ny matpause før vi gyver løs på den siste biten til Sognsvann.

Ullevålseter. Sliten men fattet – ikke langt igjen nå

Fra Ullevålseter fortsetter nå løypa på vestsiden av Sognsvann, men der denne tar inn Seterveien ned til Lille Åklungen, fortsetter vi rett frem. Vi passerer Lortjern før vi i neste veikryss tar til venstre. Her går det jamt nedover langs kraftledningene og selv om bena er nokså stive, klarer jeg å løpe ett stykke. Vi følger ikke løypa videre tilbake til bommen, men tar en sti ned til Sognsvann. Her tar vi veien langs vannet og opp til bommen der vi startet.

Jeg var dyktig sliten og selv om leggen hadde kranglet underveis, var jeg glad for vi fullførte hele runden. Uansett vondter, så var dette en fin tur i flotte Nordmarka.

Ca 45 km

#løpetur #treningerbestute #skogsmaraton #mosjon #friluftsliv #nordmarka #oslomarka #turogtrening #teamsportsmanden

Nordmarka Skogsmaraton

mellom Helgeren og Myrtjern

Store Gørja sett fra Gørjahytta

En hytte langs veien mellom Blankvann og Ullevålseter

Nils Kristian på Ullevålseter

2 thoughts on “Nordmarka – Skogsmaraton….