Skitur i Østmarka; Grønmo – Sør-Elvåga – Langvann…

29 februar 2016. Med snaue 3 uker til FredagsBirken var det på tide med en skitur igjen og med “nypreppa” ski, satte jeg avsted mot Grønmo. Og her var det ikke akkurat fullt med biler (2-3 stk) så jeg parkerte rett ved bommen der løypa starter.

Med 3-4 lag Vr50 under skia, skulle jeg følge løype nr 692 grønmo-trollvann-smørhullet. Fra bommen til Langbråtan var det nokså slitt med mye grus i sporene, men videre innover var det mye bedre. Skiene satt bra og det gikk greit videre forbi Sølvdobla og Trollvann til Smørhullet.

Løypekryss ved Smørhullet

Her tar jeg til venstre mot Petersbråtan og El-Paso siden planen var å stake Sør-Elvåga frem og tilbake.


Sør-Elvåga; er et vann på grensa mellom Oslo og Lørenskog kommuner. Etter oppdemning av Nord-Elvåga med 9 m i 1964, ble Sør-Elvåga hengende sammen med Nord-Elvåga hevet 4 m. Det oppdemmede vannmagasinet inngår i drikkevannsforsyningene i Oslo. Det er derfor ikke tillat å bade i denne delen av Elvåga.

Jeg sklir ut på vannet og staker deretter sørover mot Svanfoss. Sporene er ok men der er litt is enkelte steder. Det går forholdsvis raskt og før jeg snur for retur, setter jeg på hodelykten. Underveis mens jeg staker, tenker jeg på en tur Einar og jeg hadde med joggesko rundt Sør-Elvåga.

Innen jeg var tilbake ved El-Paso, hadde jeg også tatt tur retur i den sørvestre enden av vannet. Her var forholdene bra og det gled godt.

Fra Petersbråtan følger jeg løypa til Langvannsbekken før jeg fortsetter opp til Langvann. Jeg staker over vannet fra nord til sør og her i fra, tar jeg samme løype tilbake til Grønmo som jeg kom. Forholdene i marka er ok, men slitt enkelte steder og det gjelder å være forsiktig.

Ca 16,2 km

#østmarka #oslomarka #skitur #mosjon 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top