Greverudåsen rundt….

13 februar 2016. Jeg var tidlig oppe og klar for tur da jeg denne gangen hadde planlagt en langtur fra Haraløkka og rundt Greverudåsen via Siggerud. Turen skulle være en slags erstatning for at jeg droppet HK-marsjen som denne gangen var flyttet til Kollen hvor det skulle gås 4 x 10 km.

Med mat og drikke i sekken satte jeg avsted langs Bølerlia til Nøklevann skole. Det snør lett og med ca 3-5 cm nysnø, var jeg spent på om det var is under snøen, men det gikk greit ned "skolebakken" og jeg fortsetter så videre langs Generalen til Skullerud og Sagdammen. Her tar jeg Vinterveien som er fri for snø og is til Dal, Brenna og Klemetsrud. Det har gått greit så langt, men langs Enebakkveien er det tyngre å løpe siden det ikke er brøytet. Allikevel går det greit og ikke lenge etter er jeg ved Sværsvann.

Sværsvann; ligger 136 moh på grensen mellom Oslo og Ski kommuner ved fylkesvei 155 – Enebakkveien. Vannet henger sammen med Svartkulp, Setertjern og Bråtentjern.

Kommunegrense mellom Oslo og Ski – Sværdsvandsbro

…og så dukket sola opp – Enebakkveien fra Sværsvann

Jeg tar noen bilder og litt drikke før jeg setter kursen videre utover langs Enebakkveien. Være blir bedre og ettersom sola er i ferd med å bryte igjennom, nyter jeg turen videre. Det er ikke så enkelt å løpe i veikanten på løs snø, men siden det fortsatt er tidlig og liten trafikk, løper jeg i veibanen når jeg kan. Jeg passerer Krokhol før jeg kommer til Fjell og her tar jeg en pause med mat og drikke.

Fra Fjell mot Bru langs Bru-Fjellveien

Fra Fjell følger jeg Bru-Fjellveien videre mellom Fjellstadåsen og Sponåsen mot Bru. Det er stille og rolig og nesten ingen trafikk, men jammen kommer det en kar løpende motsatt vei. Vi smiler og hilser idet vi passerer – mest for å si at alt er vel. Og ikke lenge etter passerer jeg Nordre- og Søndre Greverud før jeg kommer til Bru. Og så langt alt vel.

Utsikt mot Langen og Brueleven fra Bru. Brueleven er en kort og stilleflytende elv mellom Tangentjern og Langen i Ski kommune. I Tangentjern samles tilsig fra deler av Østmarka, Bindingsvann, Rolandssjøen og Sværsvann med flere. Elvas totale lengde fra Tangentjernet til Langen ved Bru er 1 km, og den renner uten fall fra 128 moh til 127,6 moh.

Etter å ha tatt flere bilder og litt drikke setter jeg kursen mot Siggerud langs Siggerudveien. Gangveien er ikke brøytet og det begynner å gå tyngre, men fortsatt greit. Følger gangvei forbi Siggerudhallen og Siggerud skole før jeg kommer til Vevelstadveien og Siggerud.

Siggerud; er et tettsted i Ski kommune i Akershus. Tettstedet har ca 1500 innbyggere og ligger omtrent 8 km øst for Kolbotn og ca 11 km nord for Ski sentrum.

Siggerud kirke; en markant langkirke fra 1905. Byggverket er i tømmer og har 140 plasser. Se mer om Siggerud kirke

Etter ca 20 km er jeg på Siggerud.

Fra Siggerud følger jeg turvei langs Brueleven til Ekornveien og deretter en gangvei langs Siggerudveien. Været er skiftende med litt sol innimellom, men det er ikke kaldt og det går greit videre selv om farten er for nedadgående. Glad for å se Uno X ved Sværsvann, svinger jeg til venstre og følger så mine egne spor tilbake. For her var det ingen andre synlige spor. Jeg spiser New Energi mens jeg løper og om det hjalp eller ikke, så gikk det greit videre forbi Stensrudtjern og ned til Klemetsrud.

Gangbru over Sørliveien – Klemetsrud

Fra Klemetsrud tar jeg samme vei tilbake som jeg kom. Det er herlig at Vinterveien er fri for snø og is, men tungt blir det i enkelte bakker som jeg går opp. Og vel oppe den siste kneika "skolebakken" til Nøklevann skole, er det bare den siste biten igjen.

Nøklevann skole

I det jeg passerer butikken og forbereder meg på et stigningsløp, hilser jeg på Oline. En voksen dame fra Rustad IL som i fjor jubilerte med sitt maraton nr 100 i Athen. Imponerende!

Jeg forsøkte å øke farten den siste biten hjem, men bena lystrer ikke og jeg avslutter i samme rolige tempo som da jeg startet. Sliten Ja, men en flott tur!

Ca 33,4 km

Uno X – Sværsvann

Skolebakken – Nøklevann skole

Sværsvann

4 thoughts on “Greverudåsen rundt….