Lyseren rundt med joggesko

30 juni 2015. Lenge har jeg hatt et ønske om å løpe Lyseren rundt, og da jeg via Strava oppdaget at Marius hadde tatt runden, var jeg ikke sen om å be meg med på en runde der han skulle vise vei. Marius som jeg er blitt kjent med gjennom Follotrimmen, og “skriveblokka” på Sportsmanden, ble minst like ivrig, og så fant vi en passende dato. Dette blir helt sikkert Frode med på, sa Marius.

Jeg snakket deretter med Frode, og siden vi tidligere har “luftet” tanker om mulig løp osv., ble vi enige om en runde for å rekognosere. Og siden Marius hadde tilgang til Skihytta med dens fasiliteter, inviterte vi til felles tur via “skriveblokka”.

 

Vi var 10 stk som møtte på Skihytta i Spydeberg for felles tur rundt Lyseren. Fra venstre: Roar, Marius, Trond Inge, Svein, Lasse, Vidar, Trond Olav, Frode og Ronny.   (foto: turogtrening – Arvid Mathiesen)

Været var strålende og alt lå til rette for en fin tur. Og med Marius foran, satte vi avsted mot Skimtefjell.


Mot Skimtefjell


Roar, Marius og Frode skriver seg inn i gjesteboka – Skimtefjell

Trond Olav som også har hytte ved Lyseren er godt kjent i området, og sammen med Marius ledet han an den videre ferd. Vi passerer Gulltjernmosen på klopper og følger deretter sti videre mot Brevigsveien.


Fine forhold for stiløping


Som perler på en snor, vi skravler og løper, og kansje var det Roar som skravlet mest, hehe

Underveis skravler vi alle mann og da Vidar spør om hvordan bena er etter Midnight Sun Marathon (MSM), svarer jeg – at de kjennes bra. Ikke la deg lure sier Vidar, for ofte kjennes de bra, men så… han sa ikke mer, men jeg skjønte hva han mente, og nettopp dette skulle jeg få erfare underveis.


Etter ca 7 km er vi på Brevigveien. Drikkepause

I flotte landlige omgivelser følger vi veien videre forbi Bermerud badeplass, før vi tar inn Vestre Brevigsvei.

Vi følger veien ett stykke, så langs et jorde, deretter er vi innpå samme vei igjen og her blir det litt frem og tilbake da våre stifinnere ikke helt får bestemt seg, men så finner vi rett sti. Denne er kronglete men ok og straks er vi ved ei hytte hvor vi tar en drikkepause.


Tross varmen sitter smilet løst

Vi følger grusvei (Rolighetsveien) og sti langs vannet, før vi krysser Lyseren på hengebru ved Nosa.


Nosa – brua gynget godt da vi krysset denne

Vi passerer et hyttefelt og følger så en sti på vestsiden av Lyseren frem til denne ender i en pløyd åker. Hvor ble det av stien var det noen som spurte? Heldigvis var det tørt så det gikk greit å krysse jordet, men så greit gikk det ikke med bena mine. Nå kjente jeg for alvor at de ikke var restituerte og Vidar fikk rett.

Vi fulgte nå en grusvei videre forbi Vatn mot Hallerud. Jeg klarte ikke lenger å holde følge, og jeg sa til de andre, at de bare skulle fortsette og så kommer jeg etter. Etter ca 17 km var vi alle samlet på Hallerud. Her ble det ny drikkepause før vi fortsatte langs Lyserenveien på asfalt. Jeg ble straks hengende noe etter og fikk følge av Frode.

Da Marius tok av fra veien for å følge grusvei gjennom skogen, ba jeg Frode om å bli med de andre slik at jeg kunne fortsette langs Lyserenveien. Jeg passerte Ruud gården og badeplassen, før de andre nådde meg igjen på Kula. Sammen fulgte vi sti opp til vår hytte på Kula.


Med karene fra «blokka» på hytta.

Det var trivelig med hele gjengen på hytta, og etter en real pause med vann og noen bilder, satte vi så av sted igjen til naboens store overraskelse da hun så 10 spreke karer passere.

Vi fulgte sti ett stykke og deretter en grusvei videre. Og med de andre foran og meg litt lenger bak, passerte vi Haugen gård før vi fulgte Haugenveien tilbake til Skihytta. 

Vel tilbake på Skihytta med alle man, var vi alle enige om at dette hadde vært en flott tur. Og så bar det inn i hytta der Marius og jeg sørget for enkel bevertning med mat og drikke. Enkel og enkel, for moren til Marius hadde bakt en stor sjokoladekake og kokt kaffe. Dette smakte fortreffelig!


Enkel servering i Skihytta,


Og her går praten lett rundt bordet.

Tusen takk til Marius og Ronny som åpnet hytta, og ikke minst takk til dere alle for en flott tur rundt Lyseren!

Det var både hyggelig og morsomt med felles tur:)

Ca 23,7 km

2:45

#spydeberg #lyseren #mosjon #løpetur #friluftsliv

 


Ruud badeplass. Mer om Lyseren her

flere bilder følger:

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top