Landevei; Nordstrand kirke – Ljabruveien – Mortensrud…..

9 september 2015. Fra Haraløkka langs Bølerlia til Nøklevann skole, ned Skolebakken og videre langs “Generalen” forbi Skullerud til Skulleruddumpa. Her i fra, følger jeg Nordstrandveien – en lang fin stigning ? til Sæter og Nordstrand kirke.


Nordstrand kirke ligger vakkert til ved Ekebergveien, rett ved Sæterkrysset, senteret i Nordstrand. Kirken ble bygget i 1866 som Østre Aker kapell; først i 1906 fikk den navnet Nordstrand kirke. Denne første kirken var i nygotisk stil; arkitekt var Jacob Nordan. I 1886 ble koret utvidet litt og det ble bygget to sakristier. Kirken ble fort for liten, så i 1935 ble inngangspartiet forlenget og kirken fikk et helt nytt tårn. Arkitekt var Georg Greve ved Kommunearkitekten i Aker.

Etter ett bilde eller to av kirken krysser jeg Ekebergveien og fortsetter ned Nordstrandveien til veikryss. Svinger så til venstre, inn Solveien. Det er fint her i Solveien og jeg nyter den flotte utsikten mot Bundefjorden og Ulvøya, før jeg kommer frem til Ljan st.


utsikt mot Ulvøya sett fra Solveien

Her tar jeg Ljabruveien til Hauketo, krysser Nedre Prinsdalsvei og fortsetter så på gangvei ett stykke, før jeg i neste veikryss tar til venstre inn Mortensrudveien. Til tross for at denne er både seig og lang, så løper jeg hele bakken og vel over toppen, går det greit videre over Dalsåsen til Dal. Her tar jeg Vinterveien til Sagdammen i Skulleruddumpa, før jeg klyver opp skrenten forbi Sagstua og følger så samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom.

Ca 15,6 km

1:29

#mosjon #trening #løpetur #treningerbestute #turogtrening #running

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top