Sandvikselva – Søndre Kolsåstopp og KIF-hytta…

29 oktober 2014. Trim i arb.tiden. Siden jeg ikke har vært på Kolsåstoppen i år og at sola skinner fra en skyfri himmel, ble dagens tur lagt til Søndre Kolsåstopp.

Fra Sandvika fulgte jeg Sandvikselva som nå hadde normalisert seg og litt forbi Franzefoss Kalkemølle til veikryss. Her krysset jeg både veien og elva, før jeg fortsatte på gangvei langs Bærumsveien og frem til neste veikryss. Her i fra, tar jeg så Toppåsveien videre oppover til bom.

Toppåsveien

Fra bom, er det godt merket med stier i flere retninger. Jeg følger først en kjerrevei ett stykke før blå sti til toppen. Underlaget var stort sett bra men stedvis sølete og litt glatt, og det gjaldt å være forsiktig. Vel oppe på Søndre Kolsåstopp var det bare å nyte den flotte utsikten både innover og utover Oslofjorden. Det var nokså mange som i det fine høstværet hadde tatt turen til toppen i dag.

Utsikt fra Søndre Kolsåstopp

Etter å ha knipset noen bilder, returnerte jeg samme vei, men i et stikryss tok jeg så til venstre mot KIF-hytta.

KIF-hytta, mer om hytta HER: og HER:

Fra hytta fulgte jeg en kjerrevei ned til bom og så Toppåsveien videre nedover til veikryss. Her tar jeg til venstre og følger Brynsveien forbi brannstasjonen og sykehuset, ned Evjebakken og så tilbake til Sandvika og Skattens hus. En flott tur og spesielt morsomt var det å se KIF-hytta som ofte hadde besøk av nærliggende barnehager.

Ca 10,6 km

1:29

#tur #mosjon #trening #friluftsliv

flere bilder fra samme tur:

Sandvikselva

Søndre Kolsåstopp

KIF-hytta

utsikt fra KIF-hytta

Fra KIF-hytta går det stier i flere retninger