Østmarka; små og store vann inkl Haukåsen og Puttåsen

5 mai 2014. Fra Haraløkka til grusbanen, så sti til Ulsrud og grusvei videre til veikryss ved Nøklevann. Her tar jeg til venstre og fortsetter opp Lutdalen til neste sti-og løypekryss. Velger blå sti og klyver opp skrenten. Været var overskyet og det regnet lett, men dette ga seg, og underlaget var fortsatt tørt og fint. Jeg passerte Kroktjern og krysset nok en rød løype, før jeg var fremme på Haukåsveien. Fulgte veien opp og forbi Branntårnet, så sti mot Lauvtjern.


Branntårnet på Haukåsen

Fra Lauvtjern tok jeg sti videre over Puttåsen og så ned mot Grønlihytta og Lut. 


Grønlihytta

Følger deretter sti på vestsiden av Lutvann hvor det er flere fine utkikksplasser med god utsikt mot nordøst. I neste sti kryss tar jeg til høyre og er straks nede på grusveien ved Rundtjern. Tar til høyre her og etter ca 100 m, blå sti videre til Solbergvannet. Fortsetter på samme sti, opp over en kolle med flott utsikt, og så ut på grusvei igjen.


fin utsikt på kollen mellom Solbergvannet og Skøyenputten

Tar til venstre og følger veien forbi Kjerringhulen.


Kjerringhulen

Tar igjen av fra veien, og følger rød løype- og blå sti, forbi Skøyenputten og frem til p-plassen ved Østmarksetra. Her fortsetter jeg på grusvei og sti ned til grusbanen,  hvor jeg avslutter med stigningsløp frem til bom.

Det er mange større og mindre vann i Østmarka, og på kveldens tur har jeg vært innom 9 vann i denne rekkefølge: Ulsrud – Nøklevann – Kroktjern – Lauvtjern – Lutvann – Rundtjern – Solbergvannet – køyenputten og Katteputten. Se bilder nedenfor i samme rekkefølge.

Ca  14,6 km

 

1:57


Ulsrud (gml. foto)


Nøklevann (gml. foto)


Kroktjern


Lauvtjern


Lutvann


Rundtjern


Solbergvannet


Skøyenputten


Katteputten

#tur #mosjon #friluftsliv #østmarka

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top