4 november 2013 Østmarka – Skogskolonien-Roland

Hadde til hensikt å ta en lengre tur i dag og særlig da i området mellom Sandbakken og Krokhol dvs, Rolandsjøen. Med mat og drikke i sekken, fulgte jeg grusveien fra Haraløkka til Rustadsaga og videre til Skullerudstua. Her fortsetter jeg langs bekken ned til Sagdammen og så langs Vinterveien til Klemetsrud.


Over Sørliveien til Klemetsrud

Været var grått og det var en del tåke, men ikke kaldt. Jeg fulgte langs Enebakkveien mot Stensrudtjernet der jeg skulle ta Hanåveien videre, men først skulle jeg til Stensrud for å ta noen bilder av Sprengtjernet. 

 
Sprengtjern

“Sprengtjern og Stensrudtjern, er en del av Gjersrudvassdraget. Det er i tjernet (Sprengtjern) dokumentert amfibier som frosk og salamander. Det er også fanget Karuss i tjernet.”

 

Jeg forlot tjernet og løp så tilbake forbi Stensrudtjernet til Hanåveien. Jeg har ikke tidligere vært innover denne veien, så dette ville bli en ny opplevelse. Jeg passerte en gård ved navn Solbakken, tok så en tursti til venstre og var straks fremme ved Setertjern.


hvem er det som tramper på min bru….over Setertjern

Her gikk jeg over en bru som nok hadde sett sine bedre dager og fortsatte så langs vannet på fin turvei til Sandbakkveien.


Setertjern sett fra brua mot nord

Turveien førte frem til Sandbakkveien og her tok jeg til høyre. Fulgte denne til enden av vannet og så en grusvei til venstre (Langårdsveien) som jeg følger frem til Rolandsveien og videre til p-plassen ved Skogskolonien – Roland. Husker fra kartet at det skulle gå en vei rundt hele kolonien. Jeg tar til høyre og følger så veien rundt. Det var mange fine hytter i alle varianter og stedet var sjarmerende.

  

 


Skogskolonien-Roland sett fra motsatt side av Rolandsjøen

“Skogskolonien – Roland som ble etablert i 1948, er organisert som et andelslag. Kolonien som består av 72 hytter, ligger nordøst for Rolandsjøen. Hyttene har en maks grunnflate på 30 (kvadrat). Rolandsjøen regnes for å være en av de reneste innsjøer i Akershus”

 

Fra p-plassen følger jeg Rolandsveien et stykke, men tar så en grusvei til høyre (Haugenveien). Denne veien er ca 1,5 km lang og ender på p-plassen ved Sandbakken. Veien var flott og omgivelsene like så, men at noen har dumpet søppel langs veien, hører ingen steds hjemme.


Synd og skam at slikt skal foregå til tross for at Grønmo fyllplass kun ligger et steinkast unna.

 

Fra p-plassen og videre velger jeg å ikke dra innom Sandbakken og følger derfor veien videre til Klokkerudstallen. Jeg går og spiser samtidig opp bakken fra p-plassen.


Klokkerudstallen

Her tar jeg blå sti frem til Smørhullet. Før jeg fortsetter videre fra Smørhullet, tar jeg en tur bortom Langvannshytta som ligger på en høyde med utsikt mot myra “Smørholet”.

 
Den nye Langvannshytta ….                                                                                                 ….og den gamle

Jeg tar bilde av hyttene (den gamle og den nye), før jeg fortsetter på blå sti over Sotåsen og frem til Langvannsbekken. Går opp langbakken til Høyås og følger så grusvei tilbake til Haraløkka via Rustadsaga. En flott tur i nye områder.

 

Ca 27 km

 

3 t 40 min

flere bilder fra samme tur:

Holet


Startbua på Skullerud (Rustad IL)


bekken fra Sprengtjern



Setertjern


Rolandsjøen


Svenningsen gård


østenfor Langvann – Sotåsen

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top