7 desember 2012 Østmarka – Sør-Elvåga-Eriksvann-Sandbakken

7 desember

Hadde tatt meg fri i dag og etter å ha kjørt minsten til skolen, var planen å ta en lengre tur i Østmarka. Været var bra og dette ville nok bli en flott tur. Riktignok uten ski, men med joggesko og staver.

Det var ca 8-10 minus og godt innpakket dro jeg fra Haraløkka til Høyås via Rustadsaga og Ødegården.

 


Høyås. (rett frem..Gullsmeden)

 

Jeg tar til høyre ved Høyås og følger skogsvei videre forbi Ødegårdsmåsan, ned langbakken og videre til Petersbråtan.

 


Langbakken ? Langvannsbekken

 

Her i løypekrysset, tar jeg skogsvei mot Elvåga og Skytten. Isen har lagt seg på vannet og det synes å være stålis men men, jeg tar ingen sjanser. Går over El-Pazo og følger sti videre til Nordre Skytten.

 


El-Pazo (Skyttenbrua)

 


Sør-Elvåga sett fra Skytten

 

Setter så kursen mot Søndre Skytten og følger blå sti på østsiden av Sør-Elvåga. Snødybden varierer fra 2-3 cm til 12-15 cm men det er intet problem å ta seg frem. Imidlertid plumpet jeg idet jeg skulle krysse en bekk, og våt på høyre fot fortsatte jeg mot Søndre Skytten.

 


Mellom Nordre- og Søndre Skytten, (han ser litt morsk ut)

 


Søndre Skytten

 

Straks etter passerer jeg Søndre Skytten. Følger blå sti videre mot Eriksvann, og langs denne på østsiden til stikryss i sydenden av vannet.

 


Over bekken fra Slepptjern til Eriksvann

 


Eriksvann

 

 


Stikryss ved Eriksvann syd

 


Eriksvann mot nord

 

Velger blå sti mot Sandbakken. På klopper går jeg over myra, krysser plankeveien, forbi Griseputten og fram til Tømmerholtjern. Her tar jeg til venstre og skal bare rundt vannet, men uten å ha merket det har jeg fulgt en sti bort ifra vannet og etter å ha forsert noen vanskelige partier med mye is (glad jeg har med staver), kommer jeg ut i hovedløypa mellom Klokkerud og Skjeldbreia ved Storslåtten. Jeg skjønner at jeg har gått feil og tar samme vei tilbake til Tømmerholtjern. Her passer jeg nå på å ta riktig sti og kommer meg rundt vannet. Her i fra følger jeg rød løype som går rett til Sandbakken.

 


Tømmerholtjern

 

Hadde tenkt å dra innom Sandbakken for å hilse på Irene, men tiden var blitt knapp og jeg fortsatte så videre nord for Sandbakken og fulgte løypa ned mot Klokkerud og videre mot Smørhullet.

 


Sandbakken

 

Det var tungt å løpe da jeg tro igjennom det øverste laget etter at det var kjørt med stor maskin for å pakke snø. Det var for lite snø til å sette spor, men det kommer nok.

 

 
Smørhullet

 

Fra Smørhullet følger jeg løypa til venstre mot Trollvann og tar så blå sti til høyre mot nytt løypekryss. Her fortsetter jeg imidlertid rett frem, mot Gudbrandsdalen og Ødegården. Det var blødt under snøen og flere ganger var jeg nær ved å plumpe på nytt, men det gikk greit frem til veien ved Ødegårdssletta.

 


Gudbrandsdalen mot Ødegårdssletta

 

Setter så kursen tilbake til Haraløkka via Rustadsaga. En flott dag i Østmarka. Til tross for at jeg plumpet og ble våt, så frøs jeg ikke på foten men det var ikke lett å få løs frosne skolisser.

 

Ca 23,5 km 3 t 52 min

Ca 1171,9 km

 

flere bilder samme tur:

 


Nord-Elvåga sett mot nord

 


Skyttenbrua – El-Pazo


blå sti ???


Eriksvann – nord


Griseputten


Sandbakken


Jesusbildet, malt av en tysker ved navn Helmut


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top