Østmarka; Haraløkka – Halssjøen – Ramstadslottet – Skulerud….

29 oktober

Startet fra Haraløkka ca 08.30 og satte kursen innover til Mariholtet, over demningen og tok av en skogsvei mot Knuttjernet. Det var litt kjølig med is på noen pytter men sola var på vei opp og dette tegnet å kunne bli en bra dag. I et veikryss føre Knuttjernet var jeg i tvil om hvilke vei jeg skulle følge og tok den til høyre. Fulgte denne til enden og så på blå sti videre. Så ikke noe til tjernet og etter ca 1 time nådde frem til Skullerudsetra.

Skullerudsetr

Fulgte sti ned fra åsen og tok til høyre i neste kryss. Var usikker på sti videre men valgte å ta til høyre. Passerte under noen kraftledninger, over en bekk og kom så frem til Halssjøen. Fra Lombardiet tok jeg sti gjennom Liadalen mot Losby p-plass ved skytebanen.

Over bekken og så frem til Halssjøen

Passerte over Svartåsen (361 m.o.h) og fikk etterhvert en flott utsikt mot Losby gård.

Losby gård

Kom omsider ut av skogen til Losby p-plass ved skytebanen. Her fulgte jeg rød sti ned til veien og så langs denne opp til Losby gård.

Losby gård.

Bak gården….golfbanene

Jeg fulgte anvisningen på skiltene og satte så kursen videre mot Ramstadslottet. I neste kryss tok jeg til venstre og passerte over golf banene. Her gikk det en grusvei videre som jeg fulgte innover mot Djupdalen. Planen var å følge Djupdalen innover og så over på sti i enden av veien, men på grunn av dårlig skilting, klarte jeg å passere vei til venstre mot Djupdalen og forsatte så ufortrødent videre på samme vei utover.

Kom så frem til et vann (Gjeitsjøen) og nye skilt. På skilt til venstre stod det Setertjernstua og til høyre “Store Losbyrunden” –  mot Røyrivannskoia. Jeg tenkte et øyeblikk at jeg skulle fortsette på “runden” siden jeg ikke trodde jeg ville finne frem til Ramstadslottet, men valgte å følge veien mot Setertjernstua. Jeg skjønte da at jeg hadde bommet på Djupdalen og at jeg nå var på full fart innover i Bastudalen mot Ramstadsjøen.

Sætertjerna.

Jeg kom frem til Sætertjerna og nytt skilt. Fulgte pil opp bakken til Setertjenstua. Jeg gikk opp til stua, tok en pause og fant blå sti til Ramstadslottet, ca 3 km. Jeg hadde neste gitt opp slottet, men ble glad da jeg nå var så nære og på rett sti.

Setertjenstua. 3 timer

Etter ca 1,5 kmkom jeg frem til et stikryss der Djupdalsmyra var skiltet til venstre og Ramstadslottet til høyre. Det var denne veien jeg skulle ha kommet tenkte jeg, og fortsatte så til høyre mot “slåttet”. Været har vært grått en stund og nå begynte det å regne samt at tåka også begynte å sive inn over åsen.

Det siste stykke opp mot toppen var bratt men du verden så herlig det var å endelig stå på toppen. Etter ca 3 t 40 min var jeg på toppen. Dårlig sikt men men, fantastisk alikevel.

Ramstadslottet. 394 m.o.h og den tredje høyeste i Østmarka

Var i tvil om sti videre fra slottet, men tok nå det trygge fremfor det usikre og valgte å følge sti ca 1,5 km tilbake til skiltet kryss mot Djupdalsmyra. Her gikk det nedover og det var lett å ta seg frem der skogsmaskiner har kjørt. Kom så ned på grusvei og fulgte denne gjennom Djupdalen forbi Djupdalskoia og ned til Losby golfbaner og videre opp til gården.

Losby golfbaner

Fra Losby gård fulgte jeg veien et stykke forbi skytebanen og fremt til et kryss der jeg tok til venstre mot Skulerud gård og Skulerud stua.

Skulerud stua

Fra Skulerud fulgte jeg skogsvei et stykke, rød sti videre opp en lang bakke frem til Skullerud tjernet. Her var det blå sti videre i retning Halssjøen og til høyre mot Knuttjern. Jeg tok sti til høyre og passerte så Knuttjern og ut på grusvei. Svinget til venstre i neste kryss og passerte over demningen, forbi Mariholtet, Sarabråten og vaklet opp korketrekkeren. På stive bein klarte jeg å løpe den siste biten til Haraløkka. Dette ble en lang tur men du verden så flott, tross dårlig vær.