Østmarka; Dølerud – Tømmerås – Sandbakken…

17 juni

Ny dag og ny tur. Målet for turen i dag var å se Dølerud og den høyeste toppen i Ski kommune, Tømmerås med sine 313 m.o.h.

Dro tidlig ut ca 8.30 og kjente at jeg var noe mør i bena fra dagen før, men det gikk bedre etterhvert. Passerte Rustadsaga, opp Fjellstadbakken og videre forbi Østmarkkpl. og på grusvei ned til Sølvdobla. Her tar jeg sti videre og kommer så frem til Dølerud.

Dølerud

I det jeg passerer over tunet på Dølerud, blir jeg var noe ved siden av meg og da det knakk i kvister, skvatt jeg til da en elg setter på sprang. Jeg ble litt kald med det samme, men skjønte at elgen nok ble like skremt som meg. En flott og morsom opplevelese tross alt. Faktisk er dette første gang jeg opplever et møte med skogens konge i Østmarka.

Jeg følger sti videre og tar til venstre i neste kryss og kommer så frem til Askevann.

Askevann

Jeg passerer Askevann og kommer ut av skogen ved p-plassen på Sandbakken. Går opp forbi Sandbakken og følger så en gammel vei opp og rundt Tømmerholtjern.

Tømmerholtjern

Følger sti videre frem til skogsvei  ved Storslåtten og veien videre til Skjeldbreia. Bak kafe`n i løypekrysset tar jeg til høyre mot Svartoren og Tømmerås. Like etter treffer jeg noen karer (ØX) som rydder sti for nedfall og kvist, et flott stykke arbeid. Jeg passerer over bekken som renner ut i Skjeldbreiavannet og tar til høyre i neste kryss. Til venstre ville jeg ha kommet til flåtan i Svartoren.

Bekken fra Svartoren til Skjeldbreiavann

I neste kryss følger jeg sti opp til Tømmerås og etter ca 700 m er jeg oppe på toppen. Her står det en tavle med opplysninger om høyde osv, samt et bord med siktepunkter og navn for det man ser. En fantastisk utsikt der man kunne se utover Oslofjorden og Norefjell, til Varingskollen den andre veien.

Tømmerås. Høyeste topp i Ski kommune  313 moh.

Etter mat og drikke tar jeg fatt på nedturen og fortsetter så på sti videre til Krokholveien og på denne videre forbi Speiderhytta og frem til neste kryss ved Franskeplassen.

På klopper over myra mot Krokholveien

Jeg tar så vei- og sti videre mot Sandbakken. Her går jeg rundt hushjørnet for å fylle vann og der treffer jeg Irene. Vi slår av en prat om “gamledager” da vi var  kollegaer.

Jeg følger skiløypa over toppen og ned til Klokkerudstallen. Her i fra, tar jeg blå sti frem til Smørhullet før jeg fortsetter over Sotåsen på østsiden av Langvann til Langvannsbekken. Går deretter opp langbakken til Høyås, forbi  Ødegården, Rustadsaga og tilbake til Haraløkka.

En flott dag i Østmarka der et møte med elgen og Tømmerås var en flott opplevelse. Hyggelig å hilse på Irene var det også.