Sørmarka; Ytre Enebakk – Mjærskaukollen – Gaupesteinen….

16 juni

Planen i dag var en runde i Sørmarka med en tur opp på Mjærskaukollen som er den høyeste toppen i Sørmarka med sine 300 moh, og en tur rundt Gaupesteinen.

 

Jeg startet fra Haraløkka kl 08.30 på sykkel og var fremme på Østmarka golfklubb i Ytre Enebakk litt føre kl 10. Her satte jeg igjen sykkelen og etter å ha snakket med en kar om løypene rundt om i marka, satte jeg av sted i angitt retning.

 


Østmarka golfklubb – Ytre Enebakk

 

Jeg hadde studert et kart på forhånd og ruta jeg hadde tenkt å ta, var på ca 11 km. Allerede etter ca 300-400 m  klarte jeg å ta feil sti (umerket) og endte dermed opp med en runde rundt Vågvassåsen før jeg igjen var tilbake og fant rett sti.

 

Jeg fulgte nå en godt merket sti (både rød og blå) som førte mot Mjærskaukollen. Vel oppe på toppen var det ingen  utsikt da skauen dekket for denne og at det gamle vakttårnet var i en så dårlig forfattning at det ikke var tilrådelig å klatre opp.

 


Vakttårnet på Mjærskaukollen 300 m.o.h

 

Fulgte en sti videre over toppen og til høyre i neste løypekryss. Stien fortsatte mot Gaupesteinen og gikk over myrområder delvis på klopper og ellers i flott skogsterreng.

 

Je klatret til slutt ned en skrent og vips der var steinen. Gikk en runde rundt steinen som ligger i hjørnet av Hobøl kommune, Ski kommune og Enebakk kommune.

 


Gaupesteinen

 


Fra Gaupesteinen mot Langen.

 

Etter en flott tur ned dalen til Langen, tar jeg til høyre og kommer etter hvert frem til Bråtan. Et sted som den lokale skiforening disponerer og der det er bevertning i helgene. Følger en grusvei 300-400 m og så videre på sti tilbake til Østmarka golfklubb.

 

Etter mat og drikke er jeg klar for sykkelturen hjem.

 

Tur- retur Haraløkka og Ytre Enebakk på sykkel ca 50 km

Løping i Sørmarka inkl. Vågvassåsen på ca 3 km, 14 km

 

Ca 14 km

 

5 t 40 min (inkl sykkel 50 km)

 

#sørmarka #enebakk #gaupesteinen #mosjon #friluftsliv #turogtrening

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top