Østmarka; Haraløkka – Paradisputten – Vangen….på ski

 29 januar 2010

                    

Skitur i Østmarka. Startet fra Haraløkka ca 9.15 og med 3-5 minus var det fine forhold.

Det har kommet ca 10 cm nysnø og med fortsatt snø i luften var jeg den første i løypa og

det ble derfor noe tyngre å gå. Passerte Petersbråtan og ut på Sør-Elvåga ved El-Pazo,

gikk over vannet mot Søndre Skytten og videre i villmarksløype til Eriksvann.

 

I krysset ved Eriksvann, valgte jeg å ta til venstre i ei løype som jeg tidligere ikke har gått.

Etter noen bratte bakker med fiskebein kommer man opp i de flotteste omgivelser der

løypa gikk over Simmingsmyr og frem til Paradisputten. Her møtte jeg Bjørn B. en tidligere

kollega. Han kunne fortelle at han hele veien fra Mariholtet, Elvågaveien og i Stakanløypa,

hadde gått og brøytet sporene for nysnø.

 

Løypekrysset ved Paradisputten. 

 

Jeg fulgte løypa til venstre et stykke der Bjørn nå hadde brøytet og så til høyre i neste 

kryss. Jeg fulgte så en løype videre mot Vangen som gikk over Vælsputten og Steinsjøen.

                       

 

Vælsputten

 

Etter drøye 2 timer var jeg fremme på Vangen. Tok noe å drikke og fortsatte så i

hovedløypa til Skjeldbreia og videre til Klokkerudstallen ved Sandbakken. Nå var

løypene blitt bedre ettersom det hadde kommet flere ut på ski og det gikk greit forbi

Smørhullet til Petersbråtan og opp langbakken. På toppen av bakken møtte jeg

løypemaskinen der den var på vei innover og i nysatte spor gikk det som “smurt”. Passerte

Ødegården i god fart, til Kattisa og over vannet tilbake til Haraløkka.

                       

En flott tur i marka der jeg nå hadde vært i løyper (villmarksløyper) jeg før ikke har

prøvd. Mange av disse løypene var kun kjørt med scooter men bortsett fra nysnøen, var

det fine løyper i flotte omgivelser. Brukte ca 4 t

 

30,6 km

 

#skitur #østmarka #oslomarka #friluftsliv #mosjon

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top